Internetkunder vil have garanti for hastighed

I takt med at flere ting i hjemmet får adgang til internettet, får forbrugerne behov for mere styrke på deres internetforbindelser. Derfor vil de også afsøge abonnementerne nærmere, når de går på jagt efter alternativer, og se efter, hvilke udbydere der kan give hastighedsgarantier.

Flere ting med internetadgang vil få forbrugerne til at efterspørge højere internethastigheder. Og herunder vil de også fokusere mere på hastighedsgarantier. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Badevægten, TVet, overvågningssystemet, vaskemaskinen og mange af de andre ting, der breder sig mellem de private hjems vægge, begynder at få adgang til internettet.

Dermed vil der være flere apparater, som trækker på styrken i internetforbindelsen, som i forvejen fodrer de computere, tavlecomputere og smartphones, der er til stede på adressen. Det er da netop også hastigheden - og især når den ikke lever op til forventningerne - som især er den faktor, der kan få forbrugere til at se efter et nyt tilbud på internet.

Det vurderer firmaet Loyalty Group, som måler kundetilfredshed i forskellige brancher i Danmark, og som i en ny undersøgelse har taget pulsen på forbrugernes tilfredshed og loyalitet over for internetudbydere. 

I undersøgelsen, der er foretaget blandt 2.900 privatkunder hos danske internetudbydere, er kundernes følelse af at hente værdi for pengene og deres grad af loyalitet over for deres internetudbydere steget en enkelt grad hvert år de seneste tre år.

»Det, der trigger folk til at se sig om efter en ny internetforbindelse og måske gå til en ny udbyder, er ønsket om mere hastighed. Det er ikke en ny router eller en anden terminal, der lokker. Det interesserer de færreste forbrugere sig for. Det er typisk, når de konstaterer, at den forbindelse, de har, kører for langsomt, at de går på indkøb,« siger direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved i rådgivningsvirksomheden Loyalty Group.

Han henviser netop til, at et stigende antal produkter i hjemmet bliver udstyret med internetforbindelsen - og at tendensen, som med en teknisk betegnelse kaldes »internet of things«, generelt vil medvirke til at skrue op for behovene for stærkere forbindelser i de danske hjem. Det sker sammen med et øget forbrug af streaming af film- og TV-serier, som også stiller hastighedskrav til internetforbindelsen.

Den seneste telestatistik fra Erhvervssstyrelsen fra april i år viser da også, at flere danskere køber hurtigere bredbånd. Hver fjerde bredbåndsabonnement havde i andet halvår 2013 hastigheder på mindst 30 Mbit/s download.

Til sammenligning lå den andel på 15 procent i andet halvår 2012. Samlet er der 82 procent af danskerne, som har investeret i et internetabonnement med hastigheder på mindst 10 Mbit/s, mens det for fem år siden gjaldt 18 procent.

Det er elselskabernes satsning på sammen at sælge internet- og TV-forbindelser i salgsselskabet Waoo, som flest vurderer højst, når det gælder karakterer fra et til syv, der skal fordeles efter, om de føler, de får værdi for pengene hos deres udbyder, og hvor loyale de er over for udbyderen. Waoo efterfølges dog meget tæt af kategorien mindre internetudbydere - særligt når det gælder vurderingen af, om man som forbrugere får værdi for pengene.

Hos Loyalty Group vurderer administrerende direktør Mikkel Korntved, at det især er Waoos satsning på hastighedsgaranti, som har medvirket, at det varemærke ligger i top målt på begge parametre.

»Kunder er blevet trætte af over de seneste år at opleve, at de ikke får den hastighed, som de forventer at få. De er blevet mere kritiske og tænker sig mere om i vurderinger af, om de eventuelt skal skifte udbyder. Og det betyder, at konkurrencen vil blive større blandt udbyderne, som bliver presset til at give bedre garantier for hastighederne fremadrettet,« siger Mikkel Korntved.

I marts sidste år blev der indført nye retningslinjer for markedsføring af bredbåndsforbindelser netop for at sikre forbrugerne bedre og give dem mere korrekt information om hastighederne.

De blev formuleret af Forbrugerombudsmanden i et samarbejde med blandt andre Forbrugerrådet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Dansk Energi og DI/Itek, efter at den tidligere erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) to år tidligere truede med lovindgreb, hvis ikke parterne selv fandt en ordentlig løsning, der sikrede markedsføring af internetforbindelser, som blandt andet giver forbrugerne indsigt i den reelle forventede hastighed, en forbruger kan forvente at opnå i en normal brugsperiode fra klokken 07.00 til 01.00.

Hos Forbrugerrådet peger økonom Martin Salamon da også på, at den aftale og retningslinjerne er med til at sætte fokus på, at markedsføringen af hastigheder skal være mere præcise.

»Flere og flere tjenester er i dag afhængige af gode internetforbindelse, fordi der bruges video, interaktivitet og kommunikation på nye måder. Det kræver mere båndbredde, og det har vi vænnet os til, og derfor må selskaberne også følge med. Dermed er forbrugernes efterspørgsel efter bedre kvalitet og hastighed med til at presse på for øget gennemsigtighed,« siger Martin Salamon.

Generelt opfordrer han forbrugere til at være opmærksomme på, at markedet hele tiden udvikler sig, og at deres forbrug og behov for mere båndbredde dermed også ændrer sig.

Det er altså ikke ikke sikkert, at den model, man som forbruger valgte for et år siden, vil være den rigtig løsningsmæssigt og økonomisk nu.

Derfor skal man være lidt på tæerne, når man går på jagt efter et ny tilbud om internetforbindelse eller vil give sit eksisterende et servicetjek, lyder det.

Forbrugerrådet har på rådets hjemmeside formuleret flere guider til, hvad man som forbruger skal være opmærksomhed på. I korte træk handler det om at lægge ud med at afklare sine behov - ud fra hvad der betyder mest for den enkelte i forhold til pris eller hastighed.

Dernæst skal man få styr på sit nuværende abonnement og dets pris og hastighed, og hvad der i øvrigt hører med i abonnementet. Næste skridt kan være at tjekke priser hos både nuværende udbydere og andre for at undersøge, om andre abonnementer passer bedre til de behov, man har.

Når man har afsøgt markedet, er det en god idé at udvælge de tilbud, der passer bedst til de behov, man har og kontakte udbyderne for at høre, om man eventuelt kan få nogle ekstra tjenester med i prisen, eller om man måske kan få et afslag i prisen ved at fravælge en tjeneste. På forbrug.dk findes flere råd om valg af abonnement og internetudbyder.

Hvis man som forbruger vil tjekke, om det abonnement, man har investeret i, lever op til de hastigheder, man er blevet lovet af udbyderen, har Erhvervsstyrelsen hertil udviklet bredbaandsmaaleren.dk, hvor man kan tjekke det.