DSB erkender: »Vi har ikke været gode nok i 2016«

Utilfredsheden med de danske tog stiger. Togpassagererne er mest utilfredse med DSBs regional- og fjerntrafik, og det er ikke acceptabelt. Det medgiver informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

Utilfredsheden med de danske tog stiger. Tog til tiden, service, toiletforhold og parkeringsforhold er noget af det, som færrest er tilfredse med. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

Toget kører i to minutter, holder stille i ti, kører derefter i to minutter igen. Signalfejl er meldingen.

Du står på perronen. På tavlen står der, at toget er forsinket. Måske kommer det om fem minutter, måske går der en time.

ID-kontrol på vej til Sverige eller sporarbejde, som betyder, at du skal skifte til en togbus.

Listen fortsætter.

Mange togrejsende har oplevet forsinkelser af den ene eller anden art i 2016, og det ses tydeligt i Forbrugerrådet Tænks seneste undersøgelse af tilfredsheden med de danske tog.

»Det er bekymrende, at tilfredsheden med togtrafikken i Danmark er faldet med fire procentpoint siden vinter, hvor vi sidst spurgte passagererne. Udviklingen går den forkerte vej,« siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

Det er Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen, som står bag undersøgelsen, der er foretaget blandt 20.000 togpassagerer fra hele landet.

Ifølge undersøgelsen er antallet af togrejsende, som er »tilfredse eller meget tilfredse«, faldet fra 82 procent til 77 procent, og kun halvdelen af de togrejsende føler, at de får »value for money«.

Det er særligt, når togene ikke overholder tidsplanen, at kunderne bliver utilfredse.

»Måske skal man nå en bus, mødes med nogen eller hente børn i børnehaven. 700.000 danskere tager hver dag toget, og det er det, der får vores hverdag og vores fritid til at hænge sammen. Så hvis vi ikke kan planlægge ud fra køreplaner og regne med toget, så falder systemet fra hinanden. Vi bliver frustrerede, og vi ulejliger andre mennesker,« siger Anja Philip og fortsætter:

»Der har været flere forsinkelser i 2016, særligt over Sjælland og henover Fyn. Der har været virkelig mange problemer, og det ved vi også fra Banedanmarks tal for fjernbanen og S-tog; Navnlig DSB har ikke levet op til de krav, der er om kunderettidighed.«

DSB vil stramme op

Mens Københavns Metro og Nordjyske Jernbaner har de gladeste kunder, så er det hos DSBs regional- og fjerntrafik henover Sjælland, Fyn og Jylland, at det halter. Og den tager DSB nu på sig.

»Vi har ikke gjort det godt nok i 2016. Det er særligt vores rettidighed, som ikke har været i orden, og det er ikke tilfredsstillende,« siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Han forklarer, at DSBs tog kun var fremme til tiden i 74 procent af alle afgange i 2016, hvilket ikke lever op til DSB målsætning på knap 82 procent. Det har togselskabet nu taget konsekvensen af, fortæller Tony Bispeskov.

DSB lancerede i søndags en ny køreplan, hvor der blandt andet er taget højde for forsinkelser i forbindelse med grænsekontrollen i Padborg og ID-kontrollen i Kastrup Lufthavn mod Sverige. Et andet greb, som DSB nu vil rykke ind med, er bedre vedligeholdelse af togene.

»Vi er i gang med at rekruttere op mod 200 værkstedsfolk, som skal få togene til at køre bedre. Togene har ikke kørt så godt og stabilt, som de har gjort tidligere år, og det er en væsentlig forklaring på, hvorfor rettidigheden ikke er i orden,« siger han.

Tony Bispeskov forklarer desuden, at sommeren var præget af sporarbejde, der ikke gik, som Banedanmark ellers havde planlagt. Det var særligt slemt på Fyn, hvor der i en længere periode var indsat togbusser.

Det betød, at toget pludselig ikke var hurtigere end de konkurrende busser fra eksempelvis Rødbillet.dk, som blandt andet tilbyder en voksenbillet fra København til Aarhus for 125 kroner.

»Vi kan godt mærke konkurrencen, når der er sporarbejde som det, der var på Fyn i sommer. Vi har oplevet et fald i kunder på strækninger som København-Odense-Aarhus, men det er hovedsageligt møntet på sporarbejde,« siger Tony Bispeskov, der forklarer, at DSB også sætter ind med flere Orange-billetter.