Få aflivet ti myter om flystyrt (1/3)

Foto: Colourbox

Det er ikke unormalt at visualisere brand, bomber eller lynnedslag, der kan føre til skrækkelige katastrofer i luften, når man er på vej ombord på et fly. Halvdelen af alle flypassagerer er ifølge flere undersøgelser utrygge ved at lægge sit liv i maven på en flyvemaskine mange kilometer oppe i luften og kan få mareridt bare ved tanken om alt det, der kan gå galt. Det skriver norske www.aftenposten.no.

Men det er unødvendigt at bekymre sig, siger SAS-kaptajn Espen de Lange til www.aftenposten.no

Han har i over 20 år siddet ved pilotpinden hos SAS, og selv om han godt forstår skrækken for det uforudsete, når man har at gøre med så kompliceret en indretning som et fly, der oven i købet befinder sig langt over den trygge landjord, skal passagerer med flyskræk huske på, at netop den megen teknik også årsag til et ekstremt højt niveau af eftersyn og teknisk vedlighold.

Espen de Lange afliver her ti hårdnakkede myter om hændelser, der kan forårsage et flystyrt.
 

1. Vingerne kan falde af i luften

At vingene vibrerer, viser, at de er fleksible og elastiske og konstrueret til at tåle ekstrem belastning. Før flyene forlader fabrikkerne, testes de blandt andet for om vingerne kan tåle at blive strukket mange meter op og ned.
"Jeg tror aldrig, jeg har oplevet, at vingerne er faldet af," siger Espen de Lange.
 

2. Flyet kan tippe, hvis det er lastet forkert

Et fly har tre systemer, som hver for sig tjekker, at flyet er rigtigt lastet, før det går i luften. Fejl vil blive registreret, længe før flyet når til take-off.
"Jeg har aldrig oplevet, at et fly var forkert lastet," siger Espen de Lange.