Bilsalget snyder den danske statskasse

Danskerne køber flere nye biler, men i forhold til 2007 er statens indtægter fra registreringsafgiften faldet med tæt ved ni mia. kr.

Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Statens indtægter fra registreringsafgift på nye personbiler til private husholdninger er raslet ned de senere år. Det er sket, selv om salget af nye biler er skudt i vejret med stor fart, og der er blevet solgt historisk mange nye personbiler herhjemme.

Registreringsafgiften indbragte sidste år tæt ved 15 milliarder kroner. Det er hele 37 procent mindre – eller et dyk på så meget som ni milliarder kroner – i forhold til de 24 milliarder kroner, som kom i statskassen fra afgifter på biler i 2007. I samme periode er antallet af solgte biler imidlertid steget fra 160.000 i 2007 til over 180.000 sidste år.

En mindre del af forklaringen på de faldende indtægter fra registreringsafgiften er, at erhvervslivet har købt færre varebiler og andre køretøjer. Men langt den vigtigste årsag er, at danskerne køber langt flere mindre biler end før.

Registreringsafgiften er således lavere i procent af prisen for de små og energieffektive biler, som forbrugerne især køber nu.

Der skal »kun« betales 105 procent i afgifter af de første 80.500 kroner af bilens pris. Resten beskattes med 180 procent. Når danskerne derfor køber mindre biler, slipper de for de højeste afgiftssatser.

De små biler kører typisk også længere på literen, sådan at statens indtægter fra afgifter på brændstof også går ned.»Salget af lidt større biler er dog på vej frem. Salget af mikrobiler er faldet fra omkring 60 procent af det samlede salg til nu omkring 50 procent, så måske vil statens indtægter fra registreringsafgiften igen begynde at stige,« siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen fra De Danske Bilimportører.

Højeste niveau nogensinde

Finansministeriet skønner, at de i år vil få 17,4 milliarder kroner fra registreringsafgifter, hvilket er 1,4 milliarder kroner mere end sidste år og næsten fire milliarder kroner mere end i 2012. Men fortsat betydeligt lavere end i 2007.

De Danske Bilimportører skønner, at salget af nye biler i år kommer op på 185.000 eller måske 190.000, hvilket vil være det højeste niveau nogensinde.

Men den gennemsnitlige afgift per solgt personbil er faldet flere år i træk og er nu nede på 73.000 kroner, efter at den var helt oppe på 128.000 kroner i 2007, før afgifterne blev lagt op.

Den voldsomme udbredelse af minibiler herhjemme tog således fart efter 2007. Før det myldrede det frem med store firehjulstrækkere på gule plader. Salget af de store benzinslugere voksede fra 30.000 til over 60.000 om året fra 2003 til 2006.

»Ingen har glæde af høje afgifter«

Men det blev stoppet brat med en rabat i afgiften for biler, der kører langt på literen. Omvendt fik biler, der kører kortere på literen, et tillæg i registreringsafgift. Salget af firehjulstrækkere på gule plader blev stort set slået ihjel natten over, da man indførte højere beskatning på dem.

Disse rabatordninger har været med til at gøre de små biler til en dårlig forretning for staten, eftersom afgiften nedsættes med 4.000 kroner for benzindrevne personbiler for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 16 kilometer per liter brændstof. For dieseldrevne personbiler nedsættes afgiften med 4.000 kroner for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 17 kilometer per liter brændstof.

Omvendt bliver afgiften på benzindrevne personbiler forhøjet med 1.000 kroner for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 16 kilometer per liter brændstof. Ifølge den liberale tænketank CEPOS kan regeringen udarbejde en klar forbedring af bilafgifterne, som oven i købet ikke koster penge. Sagt på en anden måde er den provenuneutral.

Fremgangsmåden er generelt at nedsætte registreringsafgiften til 60 pct. Herudover skal det nedslag, der bliver givet per kilometer, som bilen kan køre, sættes ned fra 4.000 kroner per kilometer til 1.000 kroner.

Det vil umiddelbart betyde færre penge ind i afgifter, men det vil blive opvejet af, at danskerne vil begynde at købe større biler. Det giver større afgifter. Desuden kører bilerne kortere på literen, hvilket giver staten mere fra grøn ejerafgift og benzinafgifter.

»Ingen har glæde af, at afgifterne i dag er så høje. Staten mister penge, og det gør borgerne også,« siger analysechef hos CEPOS, Otto Brøns-Petersen.

»Den store fordel ved at lægge afgifterne om er, at danskerne får mere bil og kørsel for pengene. Det svarer til, at man øger reallønnen, og vi får større mobilitet på arbejdsmarkedet,« siger Otto Brøns-Petersen.

Afgiften af motorkøretøjer udgør mellem ni og 13 procent af statens samlede provenu fra afgifter. Størstedelen udgøres af registreringsafgiften, der efter momsen er den største enkeltpost blandt statens afgifter.