Volvo-forhandler: Svenskerne gider ikke små biler

»De danske bilafgifter er horrible. Svenskerne vil have store og sikre biler, der beskytter familien,« lyder det fra svensk Volvo-forhandler. Kontrasten på tværs af Øresund er kolossal

Lars Larsson, Volvo-forhandler i Malmø, sælger hvert år omkring 3.000 biler, og mange af dem er større Volvo-modeller. Foto: Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er svenske herregårdsvogne overalt. Der er mindst en snes i alle mulige farver i forretningslokalet i en af Malmøs største bilforhandlere, Bilia Jägersro. Det illustrerer svenskernes hang til store, solide biler og ikke mindst nationalklenodiet Volvo V70. For her bare 25 minutters kørsel fra Københavns centrum er luksusstationcaren den absolutte bestseller.

»Svenskerne gider ikke små biler. Det ligger ikke til vores kultur. Vi vil have en stor og solid bil, der kan beskytte vores kone og børn,« lyder det fra regionsdirektør hos Volvos Bilia-forretning i Malmø, Lars Larsson. Hans dom over de høje danske bilafgifter er kontant: »De er horrible,« mener han.

Man forstår lidt bedre den svenske kernefamilies bilvalg, når man står i bilforretningen, der hvert år sælger omkring 3.000 biler. For priserne på en ny Volvo V70 begynder ved lidt over 200.000 danske kroner. Til sammenligning koster samme bil på danske plader fra 530.000 kr.

Med det i baghovedet er det meget naturligt, at der i Sverige hvert år sælges 21.000 Volvo V70, mens det tilsvarende salgstal i Danmark er 250-300 biler om året.

»Den svenske familie vælger typisk en Volvo V70 til ca. 300.000 svenske kroner. Har man lidt færre penge, køber man gerne en lidt brugt Volvo stationcar,« fortsætter Lars Larsson, der også påpeger, at en ny V70 er det foretrukne valg for mange, fordi man får en god gensalgspris efter tre år.

I Danmark derimod består næsten hele bestseller-listen af små minibiler med VW Up i front p.t. Det er situationen på trods af, at den svenske stat faktisk tjener mere pr. solgt Volvo V70 på grund af en højere moms-indtægt pr. bil.

De danske afgiftsindtægter er nemlig på grund af høje fradrag, hvis bilen kører langt på literen og en lav grundpris for de små, billige og spinkle biler, meget lav. Det kan derfor undre, at man fra dansk side fastholder de høje afgifter for fornuftige familiebiler, når ikke engang staten tjener på dem.

Diskussion om små bilers forurening

En årsag kan selvfølgelig være, at de små biler kører længere på literen og således udleder mindre CO2, men det argument holder ikke i praksis, mener Lars Larsson:

»Svenskerne tænker skam meget på miljøet. De lægger vægt på, at bilerne kører langt på literen, og Volvo har indført et miljøprogram, der prioriterer firecylindrede motorer med et lavt forbrug. I det hele taget forsvinder forskellen i brændstofforbrug fra en lille til en stor bil mere og mere.«

Netop en Volvo Stationcar med dieselmotor kører 22,2 kilometer på en liter diesel. Til sammenligning kører den billigste VW Up til 90.000 kr. 24,4 kilometer på en liter benzin. Men så er der også tale om en brystsvag 1,0 liters benzinmotor mod Volvoens 1,6 liters dieselmotor med 136 hestekræfter. Og et af de store spørgsmål i bilkredse er netop, om ikke de små bilers brændstofforbrug i praksis er højere, fordi man har en tendens til at presse de små motorer mere, når man skal følge med i trafikken.

Volvo V70 fås også som særlig økobil med både forbrændingsmotor og en elmotor, som kan lades op i stikkontakten. Den er så opgivet til at køre omkring 50 km på literen. Men den model er ikke engang salgbar i Sverige, fordi den koster omkring 600.000 svenske kroner i indkøb, erkender Lars Larsson.