Svenskere kører Volvo og Passat - danskere kører up! og Aygo

Svenskerne får både penge i statskassen og større biler. Til trods for at de ikke har nogen registreringsafgift.

»Svenskerne gider ikke små biler. Vi vil have en stor og solid bil, der kan beskytte vores kone og børn,« lyder det fra regionsdirektør hos Volvos Bilia-forretning i Malmø, Lars Larsson. Foto: Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere

Svenskerne får fyldt statskassen op, mens danskerne kører i små biler. Det er det klare resultat af de skævvredne danske bilafgifter målt i forhold til vores svenske broderfolk.

Hvis man ser på de ti mest populære biler i Danmark i forhold til Sverige, betaler vi stort set det samme i moms og afgifter til staten i de to lande. Det til trods for, at svenskerne ikke har nogen registreringsafgift.

Men svenskerne køber langt dyrere biler end danskerne, og derfor betaler de næsten tre gange så meget i moms i forhold til os. Momsen alene i Sverige giver derved mere end momsen og registreringsafgiften tilsammen i Danmark.

Mere præcist er det henholdsvis Volvo V70 og VW Passat, som der bliver solgt flest af på den anden side af Øresund. Her i landet er det VW Up! og Toyota Aygo, der topper salgslisterne. De to biler er begge ekstra billige i Danmark, fordi de slipper lettere i afgift.

Bilejernes organisation i form af FDM fremhæver, at svenskerne får langt bedre biler for det samme provenu.

»Det er bestemt ikke normalt, at der kører så mange mikrobiler, som det er tilfældet i Danmark. Vi efterlyser en normalisering af det danske bilmarked. Ud fra et rationelt synspunkt burde vi ikke have en registreringsafgift, men desværre er der ikke politisk opbakning til at fjerne den lige nu. Men derfor er der stadig behov for, at de afgifter, vi har, i langt højere grad afspejler miljø- og sikkerhedsmæssige hensyn,« siger direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Adm. direktør i Skandinavisk Motor Compagni, Kim Skovgaard Rasmussen, mener, at det helt store problem ved registreringsafgiften herhjemme er, at Skat ikke engang selv kan finde ud af reglerne. Det giver bilbranchen store problemer. Det er betydeligt mere enkelt i Sverige.

»Jeg har seks mand til at sidde og vedligeholde vores prislister på bilerne. I det hele taget er det jo helt grotesk, at vi skal anmelde priser til staten – det er kun set tidligere i Østeuropa. Vi forsøger alle sammen at bruge systemet, som vi nu kan, og det ansporer til at være kreativ. Skat bruger mange kræfter på at kontrollere bagefter. Det er et tåbeligt system,« siger Kim Skov-gaard Rasmussen.

Den liberale tænketank Cepos har for nylig opstillet et regnestykke, der viser, at den danske registreringsafgift kan sættes ned til 60 pct. for alle biler, uden at det vil koste provenu. Det kræver, at reduktionen i registreringsafgiften pr. kørt km/l sænkes fra 4.000 kr. til 1.000 kr.