Skænderier i tyl og silke

Flere af aktørerne bag Copenhagen Fashion Week er blevet uenige om udformningen af det, der før bare var en branchemesse, men som de seneste år er blevet en modeuge, der også har været åben for det brede publikum. Det er blandt andet sket med et utal af modeshow. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

De fleste kender vist situationen. Humøret er i bund, frustrationerne hober sig op og mest af alt, har man lyst til at brøle sin frustration ud. Så er det, at der ikke findes noget bedre, end at få taget det raske rensende skænderi. Få tingene på bordet, enigheder og uenigheder – og så ellers se at komme videre på ny og forhåbentlig mere konstruktiv vis.

Måske er det modellen, som dele af den danske modebranche burde vælge. For grøften, som fremtrædende dele af etablissementet bag den københavnske modeuge er ved at få gravet, er på vej til at blive alt for dyb.

Flere af aktørerne bag modemessen er blevet uenige om udformningen af det, der før bare var en branchemesse, men som de seneste år er blevet en modeuge, der også har været åben for det brede publikum. Det er sket med et utal af modeshow, masser af internationale tøjaktører og en bredde, som er brændt igennem hos publikum.

Det er bare ikke godt nok, mener nogle. Måske handler det om, at messen er blevet mindre stilren, mindre fashionabel og slet ikke eksklusivt skandinavisk nok. Derfor vil nogle af aktørerne reducere i antallet af modeshow, gøre ugen mindre international og mere skandinavisk. Andre har de modsatte planer og mener, at Københavns modeuge mister sin berettigelse og pressens bevågenhed, hvis man ikke sørger for masser af aktiviteter og internationalt islæt.

Intet tyder på, at et skænderi kan rense luften i sagen. Det er mere end ærgerligt. For modemessen – eller Copenhagen Fashion Week, som den også kaldes – er endnu en enkeltstående brik i den revitalisering, som København som by og den danske modebranche har været igennem.

For København handler det om, at man skal fastholde billedet af en vital og livlig by, hvor der altid sker noget. Og gerne for de unge smarte købedygtige gæster.

For modebranchen er modeugen af endnu større betydning i en tid, hvor tøjkøberne søger individualitet og gode historier. Anonymt stangtøj er en truet race i modebranchen, hvorfor modeugen er afgørende for at sikre den rigtige profil til dansk mode.