Russisk krise giver også muligheder

Både store og små danske firmaer kæmper for at bevare deres markedsposition i Rusland. Flere ser endda muligheder for at vokse, lyder det fra den danske ambassade i Moskva. Men man skal sno sig mere.

Ruslands importstop for bl.a. fødevarer for et halvt år siden begynder at gøre ondt på bl.a. Arla, der ikke mere kan afsætte store mængder Lurpak og Castello til de russiske supermarkeder. Men ikke alle danske virksomheder er lige hårdt ramt. Arkivfoto: Jurij Martianov/Bloomberg Fold sammen
Læs mere

Erfarne, danske erhvervsfolk i Rusland har prøvet det før: Voldsomme kriser, der fuldstændig ændrer grundlaget for at gøre forretning i Rusland. Men erfaringen viser også, siger de, at der kommer en tid efter krisen, som igen byder på muligheder, og her gælder det om at have valgt rigtigt under uvejret.

»I Danmark er billedet af Rusland, sort. Men når man befinder sig i Rusland er det lidt mere gråt, nogle gange endda lysegråt,« siger Peter Mygind Rasmussen, der er Danmarks handelsråd i Rusland og ansat på den danske ambassade i Moskva.

»Man bliver hårdhudet af at gøre forretninger i Rusland. Når man taler med de danske virksomheder, der er i Rusland, så er de ikke så skræmte. Når man er i Rusland er man vant til kriser, de kommer jo næsten hvert femte år,« siger Peter Mygind Rasmussen.

Han er i kontakt med de fleste danske virksomheder, der gør forretning i Rusland.

»Finanskrisen i 2009 varede godt et halvt års tid. Dengang faldt rublen også meget, og dengang gjorde de kloge virksomheder det, at de lod pengene blive i Rusland og geninvesterede dem i nye produktions- eller butikskvadratmeter med bedre beliggenhed. Så stod de stærkere, da krisen var ovre,« siger Peter Mygind.

Gælder om at bevare markedsposition

Han bakkes op af Aage V. Nielsen, direktør i konsulentfirmaet Vitus Bering i Rusland, der rådgiver virksomheder om det russiske marked.

»Alle de danske virksomheder i Rusland analyserer og vurderer, hvordan de bevarer deres markedsposition, som det ser ud nu. For nogle vil svaret være at øge deres lokalproduktion i Rusland mest muligt. Andre, der kun eksporterer til Rusland, overvejer nu at samle halvfabrikata i Rusland for at få mere russisk produktion og forbedre deres markedsposition,« siger Aage V. Nielsen.

Virksomhederne gør derudover, hvad de kan for at minimere effekten af den voldsomt devaluerede rubel.

»De fleste eksporterende virksomheder afregner i euro eller måske dollar, og så er man jo sikret. Virksomheder benytter sig af helt små og simple kneb for at få det til at hænge sammen trods de aktuelle udfordringer,« siger Peter Mygind.

Krisen i Rusland giver også konkrete muligheder for vækst, peger flere på.

»Russerne reagerer lidt anderledes, end man ville gøre i Danmark, når der er krise. Stik imod hvad man ville gøre i Danmark, så sparer man ikke op, men bruger sine penge hurtigst muligt. For man ved ikke, hvad pengene er værd i morgen. Det giver nogle muligheder i detailsektoren,« siger Mogens Laursen, der er direktør for Lego i Rusland og har mange års erfaring med det russiske marked.

Da den russiske rubel styrtdykkede i december, eksploderede salget af tyske luksusbiler i Rusland. Audier, Porscher, Mercedeser blev revet væk. Russerne ville nemlig have fat i noget, de anså for mere værdifast end deres kontanter, fortæller det danske handelsråd.

Krisen giver også store muligheder for at få foden inden for på et stort marked, lyder det fra den danske ambassade.

»Der er langt flere muligheder, end man går og tror. Det er gået meget stærkt i nogle år i Rusland, men nu er det bremset noget op, og det betyder faktisk, at små og mellemstore virksomheder kan nå at være med. Det giver en mulighed for at kunne komme ind på markedet, så man er her, når det vender. Det reelle spørgsmål er, hvor lang tid der går, inden det vender,« siger Peter Mygind.

Han bakkes op af Lego, som netop tidligere har brugt kriser i Rusland til at sikre sig bedre lokationer til forretninger.

»Hvis vi kigger på det forretningsmæssige i Rusland, så er det ikke så skidt endda. Der er stor forskel på, hvilken type virksomhed og branche du er i. Hovedparten af legetøjet i Rusland kommer fra udlandet, så vi er bestemt ikke i den værste branche,« siger Laursen.

Toppen af væksten er dog skåret af for Lego efter flere års hidsigt vækstridt i landet.

»Vi bruger også krisen til at kigge lidt indad, efter at det er gået meget stærkt på vores marked i nogle år. Vi kigger på at optimere processer internt og sammen med vores kunder. Der er mange knapper at skrue på, så vi kommer til at stå skarpere,« siger Mogens Laursen.