Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Vi har brug for et mentalt skifte i den måde, vi driver forretning på

Covid-19 har udfordret og presset vores økonomiske system, og tiden er inde til, at virksomhedsledere ændrer tilgangen til det at drive forretning. Tænk, hvis det betød, at de altid tænkte større end virksomheden, tog ansvar for hele værdikæden og var samfundsentreprenører. Til fælles bedste. For der er brug for en ny prototype på måden at drive forretning på, som er baseret på radikalt andre spilleregler for succes – og flere danske pionerer er allerede i gang.

»De virksomheder, der blomstrer post covid-19 er bedst for verden. De har samfundsambition. Værdiskabelse for verden er omdrejningspunkt for forretningsmodellen,« skriver Nille Skalts. Foto: Stine Heilmann Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Covid-19 udfordrede det økonomiske system, den globale infrastruktur og den sociale balance. Vi blev brat mindet om, hvor akut behovet er for et mere inkluderende, retfærdigt og regenerativt økonomisk system, hvor både planeten og menneskeheden trives og blomstrer.

Pandemien hjalp os med at genopdage, hvor gensidigt forbundne vi er. Den har udstillet, at alene kan vi meget lidt. Vi kan kun lykkes med at løse samfundsproblemer, hvis vi erkender vores gensidige afhængighed. Fordi alle vinder, når ingen taber.

Som virksomhedsleder er det en ganske væsentlig erkendelse, for det kommer til at definere den rolle, virksomheder spiller i samfundet fremadrettet. Virksomhedernes ansvarssfære udvides, og selve samfundskontrakten er til genforhandling.

Fremsynet lederskab

Her i eftertiden søger vi nemlig en anden form for lederskab, andre succeskriterier, en radikalt anden tilgang til at være i verden som virksomhed. En tilgang, hvor det ikke handler om, hvem der kommer først eller er størst. En, hvor vi ikke vinder alene, men sammen i handlefællesskaber. En, hvor succes også måles i den positive forskel, vi gør for andre.

Det er blandt andet derfor, vi jubler over et landshold, hvor kollektivet stråler, lader os rive med, når vi mærker menneskelighedens sårbare sprækker i en landstræner rørt til tårer. At vi føler ejerskab, når vi alle inviteres med i sejren, da landsholdet som afslutning klapper af vores opbakning.

Det er derfor, vi så markant reagerer fordømmende på absurditeten i kapløbet mellem individerne Branson, Bezos og Musk, der som små drenge i sandkassen kæmper om, hvem der er størst og bedst, og som fuldkomne individualister kun fokuserer på, hvem der kommer først ud i rummet.

Frem for at bruge deres kapacitet på at redde den verden, vi allerede har.

Fremtidens formål

Den nye verden, der bryder frem efter covid-19, har brug for en anderledes type virksomhed. En som er skabt til at bidrage positivt. Den hastigt voksende B Corp-bevægelse er en oplagt prototype at lade sig inspirere af.

De virksomheder, der blomstrer post-covid-19 er bedst for verden.

De har samfundsambition. Værdiskabelse for verden er omdrejningspunkt for forretningsmodellen.

De ser sig selv som indlejret i et større system, som de er gensidigt afhængige af og ansvarlige for.

De forpligter sig til at være godt selskab og reelt værdiskabende for alle interessenter langt ud over virksomhedens snævre grænser. Deres primære formål er at levere positiv værdi for samfundet og planeten. Derfor måles succes ikke kun på finansielle nøgletal, men i lige så høj grad på den forskel, de gør for andre.

Der findes allerede 30 danske virksomheder og 4.000 globalt, der er certificerede B Corp, og flere kommer hele tiden til. På den årlige, netop offentliggjorte »Best for the World«-liste bliver hele tre af dem anerkendt for et særligt positivt bidrag.

Baisikeli, der udvikler cykelkultur i Afrika, er særligt anerkendt for et positivt bidrag til lokalsamfundet. Møbelvirksomheden TAKT, der designer møbler ud fra cirkulære og miljøvenlige principper, er udvalgt i kategorien klima & miljø.

Endeligt anerkendes Too Good To Go, der arbejder for at minimere madspild, for en corporate governance, der sikrer, at fokus på værdiskabelse for verden altid er omdrejningspunktet også i den konstante vækst, som virksomheden oplever.

Og de belønnes ikke kun med fine priser. De belønnes også af investorer, der afvejer positiv samfundsimpact og finansiel succes med nye briller, af talent, der higer efter ansvarlige arbejdspladser, de kan udfolde sig på, af samarbejdspartnere, der foretrækker relationer baseret på gensidigt ansvar og i stigende grad af forbrugerne.

Forpligtende handlefællesskaber inspirerer

Historisk set har pandemier tvunget mennesker til at bryde med fortiden og forestille sig verden på ny, og covid-19 er ikke anderledes. Også den er en portal mellem én verden og den næste. Hvis vi tør.

For passagen er ikke let. Det mentale skifte fra, hvordan vi kan minimere forretningens negative impact, til hvor meget værdi for verden vi kan bygge ind i forretningen, er stort. Vi er så vant til at konkurrere om at være bedst i verden, om at være størst, om at komme først.

At konkurrere om at være bedst for verden kræver nye mentale modeller, nye juridiske rammer og en tyrkertro på, at kapløbet mellem Branson, Bezos og Musk blot er det gamle systems sidste krampetrækninger.

Mest af alt kræver det nye imperativer for det økonomiske system – og eftersom det er hele fundamentet for det samfund, vi kender, kræver skiftet markant mod og dedikeret fokus.

Nille Skalts er grundlægger af den nordiske B Corp-bevægelse og partner i Märk