Amerikas ukronede mediedronning er blevet besat af søvn

Arianna Huffington har gjort sit mediesite Huffington Post til en enorm global succes. Men penge og magt er ikke nok, skriver hun i sin seneste bog, hvor søvn spiller en fremtrædende rolle.

Arianna Huffington blev i 2006 taget med på Time Magazines liste over verdens 100 mest indflydelsesrige personer, og hun er stadig jævnligt at finde på lignende opgørelser. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arianna Huffington er ikke utrættelig. Men alligevel ukuelig.

Der er nærmest ikke den person, hun ikke kender. Ingen nyhed er for lille til at fange hendes opmærksomhed. Og ingen lejlighed for uanselig til at gøre nye forbindelser.

Selv da det indre duracell-batteri løb tomt, og helbredet sagde stop, fik hun alligevel vendt svagheden til en fordel.

Mediedronnigen, der er blevet et fænomen med nyheds- og blogstedet Huffington Post, har gennem tiderne også begået 14 bøger. Den seneste udkom for nylig og er direkte inspireret af erkendelsens øjeblik. Som kom, da hun i 2007 drattede omkuld på sit kontor og slog hovedet mod skrivebordet, så kindbenet brækkede.

Hun vågnede op i en blodpøl til diagnosen: Udbrændthed og overanstrengelse.

Den tredje metrik

»Thrive: The Third Metric« handler om at definere succes efter et andet kriterium end blot penge og magt – eller hvad hun selv kalder »den tredje metrik«. Den drejer sig om indre fred, selverkendelse – og ikke mindst at få søvn nok. Og da Arianna Huffington nu engang er Arianna Huffington, har emnet også fået sin egen plads på Huffington Post som den ultimative synergi.

Nu er hun nærmest besat af at sove – fortidens fire timer om natten er afløst af syv-otte timer, og ansatte i hovedsædet i New York har fået to slumreværelser stillet til rådighed, hvor de kan få sig en lur eller meditere.

Meditation er i det hele taget noget, som stadig flere erhvervsledere også søger både ro og inspiration fra, siger hun.

Og kvinden, der tidligere sjældent sås med færre end tre Blackberry-telefoner i gang på samme tid og stadig har talrige TV-skærme kørende på sit kontor, har bandlyst teknologi fra sit soveværelse. Hun beskriver sine døtres generation – de er begge i 20erne – som den mest stressede generation nogensinde, »fordi mange af dem ikke ved, hvordan de kobler fra teknologien og pejler ind på sig selv«.

Nye skridt

Hertil skal siges, at mange af hendes ansatte på Huffington Post er under 30 år og kvinder. Og imens kører Huffington Post løs 24 timer i døgnet. Arianna Huffington startede webstedet i 2005 som en kombination af såkaldt nyhedsaggregering og kollektivt blogskriveri, og det er i stigende grad blevet et medie, der i egen ret citeres i andre medier for både nyheder, analyser og kommentarer, især på det politiske område.

Da Arianna Huffington allerede i 2011 solgte Huffington Post til internetfirmaet AOL for omkring 315 mio. dollar, var det med begrundelsen, at det var på tide at tage »nye spring«. Og det lignede et makkerpar, der kunne bruge hinanden. Det trængte AOL ville satse rent på digitalt indhold, og Huffington Post fik kapital og nye kanaler til at brede sig.

Arianna har siden som direktør og chefredaktør haft ansvar for alt AOLs redaktionelle indhold, og for Huffington Posts vedkommende har det indebåret en global fremmarch, som indtil nu har ført til lokale udgaver i otte forskellige lande. Der er nu godt 800 ansatte og omkring 75 mio. unikke besøgende på Huffington Post hver måned.

Hun blev allerede i 2006 taget med på Time Magazines liste over verdens 100 mest indflydelsesrige personer, og hun er stadig jævnligt at finde på lignende opgørelser.

Amvitioner

Selv om Arianna Huffington er uddannet økonom – hun læste på Girton College i Cambridge, hvor også dronning Margrethe har studeret – så er det primært som politisk orienteret kommentator og skribent, at hun er blevet kendt. Da Huffington Post kom til verden – i øvrigt med den tidligere AOL-direktør Kenneth Lerer som medstifter – var hun allerede velkendt for en stribe bøger, kommentatorvirksomhed, TV-optræden og endog et kort forsøg som politiker, da hun i 2003 stillede op som guvernørkandidat i Californien over for Arnold Schwarzenegger. Uden held. Men efter eget udsagn var det her, at hun fik øje på internettets magt.

Tidligere var hun også gift med en politiker, republikaneren Michael Huffington, hvis efternavn hun skiftede til fra sit oprindelige græske Stassinopoulos. Den græske accent er dog ikke skiftet ud. Den er stadig lige markant, selv om hun har boet uden for Grækenland, siden hun var 16. Og i øvrigt har været amerikansk statsborger siden 1990.

Kritikere har hun dog også mange af. Da hun læste i Cambridge og blev den første udenlandske formand for den berømte debatklub Cambridge Union, gik hun under adskillige tilnavne med henvisning til svære ambitioner. Såsom: »den mest opadfarende græker siden Ikaros«.

Kontroverser har der også været. Ikke mindst anklager om plagiering i forbindelse med nogle af hendes bøger, og dertil diskussionen om at »aggregering« af nyheder fra andre medier ikke er det samme som at stjæle uden at betale for noget. Det samme gælder Huffington Posts talrige blogskribenter, der sjældent får noget betalt.

Endelig er der kritikere, som efterlyser større konsekvens. Arianna Huffington lagde tidligt i sin karriere ud i den konservative lejr, men har siden slut-1990erne bevæget sig mod venstre.

Den slags fejer Arianna ukueligt af bordet.

»Opdelinger i højre og venstre er så forældret nu. For mig er den primære opdeling mellem dem, som er opmærksomme på, hvad jeg kalder »de to nationer« (rig og fattig), og dem, som ikke er det.«