Richter pepper »Bedrag II« op

Sonja Richter skaber lidt psykologisk spænding i en ellers noget formstøbte "Bedrag II". Foto: Martin Munch. Fold sammen

Bedrag II

Afsnit 5 DR1, søndag kl. 20

DRs søndagsserie »Bedrag II« fortsætter sin kompetente, men også noget skematiske vej gennem sin historie om lyssky affærer, grådighed og spekulation i kølvandet på finanskrisen. Der er stadig ikke meget, der begrunder, hvorfor DR egentlig har fundet det nødvendigt at fortsætte med endnu en omgang af serien – med tanke på, hvor forholdsvist lidt dramatik. der reelt produceres her i landet.

Serien kan ikke ryste fornemmelsen af størknet dejavu og lidt stivbenet replikkonstruktion af sig til trods for alle de skønne kræfter, der er sat ind på at skabe en poleret, ferm spændingsfortælling med twists and turns, nye svinkeærinder i den fortsatte beretning om den heroisk kæmpende Absalon Banks forsøg på at hindre en fjendtlig magtovertagelse orkestreret af kapitalismens blodsugende imperium, Nova Bank, hvis bestyrelsesformand er en skiderik, der gemmer sig bag holdingselskaber på fjerntliggende tropeøer. Waage Sandø ikke ligefrem underspiller dæmonien i den fæle mand, der bestiller beskidte ugerninger med kultiveret røst.

Chefjuristen Claudia (Natalie Madueño) er nærmest af manuskriptforfatterne reduceret til en rekvisit, »Har du altid været så kedelig?« spørger Sonja Richters stærkt humørsvingende bankdirektør. Og det kan man godt forstå. Til gengæld tager Richter selv plads og skaber en smule tiltrængt uforudsigeligt liv i en serie, der ellers leverer overraskelser på en så lidet overraskende måde. Snart forkrøblet fugleunge med sortgrublende blik, snart manisk selvforbrændende.

Nicky (den altid seværdige Esben Smed) fortsætter sin tvivlsomme vej ud, hvor han ikke kan bunde, og træffer lutter dårlige valg. Først mekanikersex med den mystiske svenskers femme fatale af en datter, siden regulær kidnapper når han bortfører ovennævnte bestyrelsesformands gamle kumpans barnebarn, (jaja, det er jo en kompliceret krimi), for at afpresse den tidligere partner in crime. Tommy Kenter var på gæstevisit fra teaterscenen som sidstnævnte med et pragtfuldt fjæs som en uredt seng. Det ender galt. For Nicky altså.

Inden længe skal han betale prisen. Og vi kan også godt regne ud, at Mads (Thomas Bo Larsen) og Alf (Thomas Hwan) ender på kollisionskurs med deres søde chef (Signe Skov), som har afløst Stine Stengade, der blev alkoholiker. Eller var det i mandagens »Dicte« på TV 2?

Bedste scene: Bimse opsøger den utro Nicky og kaster et par kødfarvede dametrusser i hovedet på ham: »Jeg dækker ikke over dig.«