Eventyr og uhygge

Efter sin farfars makabre død tager Jake på en forunderlig rejse til Wales. Foto: PR Fold sammen

»Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn« er en bog fra 2011 af Ransom Rigg. Den har solgt i hele 3,1 mio. eksemplarer verden over, og der er siden kommet et par efterfølgere. Fanbasen er således stor, og man må sige, at det på én gang eventyrlige og skræmmende univers passer godt til filminstruktøren Tim Burton.

»Beetlejuice«, »Edvard Saksehånd« og »Sleepy Hollow« er ypperlige gotiske gyserfilm med egensindigt Burton-skru, og både »Ed Wood« og »Corpse Bride« er næsten lige så gode. Mindre godt er det gået med nogle af Tim Burtons seneste film, hvoraf især »Dark Shadows« mangler indhold.

Men en flot form har Tim Burtons film altid, så det overrasker ikke, at »Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children« er udsøgt, når det gælder scenografi, og samtidig er fuld af elegant musik. Vi føres dermed fermt ind i en dybt underlig historie om Jake, hvis farfar Abe ser ud til at være sindssyg med sin rablen om mærkelige væsner og et hjem for børn med aparte evner som drengen, der er usynlig, og pigen, der kan svæve, og meget andet sælsomt.

Efter at farfar på makaber vis er suget tom for liv af et kæmpemonster med tentakler, får Jake lov til at tage til Wales og se nærmere på det gamle hjem. Hvad, der siden sker, bør ikke afsløres, men siges skal det, at monstre med tentakler gør sig godt i 3D, mens tidsrejser ved første øjekast kan være eksotiske, men ved nærmere eftersyn risikerer at blive en træt gimmick.

Men Tim Burton har naturligvis haft en bog, han skulle være tro overfor, og efter en fantastisk finale i et omrejsende tivoli, hvor filmens monstre får uventet kamp til stregen af en hær af skeletter, der kunne være trådt ud af »Jason og det gyldne skind«, er man klar til at tilgive alt. Også, at Samuel L. Jackson er placeret i en central skurkerolle. Efter langtidskontrakter med Marvels superheltefilmserier og et gamblingfirma, vi ikke gider nævne her, er han svær at tage seriøst i andet.

Havde Tim Burton haft en samarbejdspartner til at luge en smule ud i tidsrejserne, de pyrotekniske flip og en lettere demonstrativ idégalop, havde hans nye film taget hoppet fra at være god til fremragende.

Hvad: »Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children«

Instruktør: Tim Burton.

Medvirkende: Asa Butterfield, Eva Green, Samuel L. Jackson.