Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skriver The Guardian.
Storbritannien vil blive ramt af store forsinkelser ved grænserne, og der vil blive behov for store lastbilparker i sydøst efter landets udmeldelse af EU, viser en analyse fra den økonomiske konsulentvirksomhed Oxera, som har analyseret konsekvenserne af toldkontrol efter brexit.
Vurderingen kommer, efter EU's chefforhandler, Michel Barnier, har meldt ud, at regeringens ønske om at sikre en "gnidningsfri" handel uden for EU ikke er mulig.
Ifølge Oxera-rapporten vil det mest sandsynlige scenarie være, at Storbritannien kommer til at have en "langsom" handel med lav regulering og høj håndhævelse.
»Håndhævelsen kommer til at foregå enten i havnene eller på basis af stikprøvekontrol. Men antallet af ansatte involveret kommer til at stige betydeligt, og mange leverancer vil blive underlagt langvarig kontrol«.
Oxera estimerer, at omkostninger af det scenarie vil være mindst 1 mia. pund om året, hvilket konsulentvirksomheden omtaler som et "ekstremt konservativt estimat", da det ikke tager højde for en række økonomiske tab, såsom usikkerhed eller behov for ekstra ansatte.