Majken Mann: »Design skal have en lang visuel levetid«

Industriel designer Majken Mann startede som tekstildesigner, men har udvidet sit felt med interiør og møbler, som f.eks. økologiske duge, gulvtæpper og et spisebord med vandskåret bordplade.

De grafiske laserskårede puder i læder og filt er et bud på, hvordan materialerne komplimentrerer hinanden i forhold til kontraster som mat/glat, lys/mørke, gentagelse/variation osv. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Majken Mann vidste allerede fra en tidlig alder, at hun ville være designer. Siden er det gået frem med hastige tigerspring med udviklingen af en personlig designlinje med et tydeligt nordisk afsæt.

Hendes kreative tilgang til at nytænke traditionelt design blev allerede i 2004 anerkendt af det internationale designmagasin Wallpaper, som kårede hendes multifunktionelle ’møbelgulvtæppe’ HighLow i kategorien ’15 Most Wanted – Next Generation’ blandt en række nye designere fra hele verden. En kåring, der for alvor fik kickstartet hendes designkarriere.

»Jeg tror, jeg var 14 år, da jeg første gang var på besøg på Danmarks Design Skole, som dengang hed Skolen For Brugskunst. Jeg troede, at jeg skulle gå beklædningsvejen og uddannede mig derfor først som syerske. Men efter et ophold på en kunsthøjskole, fandt jeg ud af, at jeg skulle lave tekstil- og indretningsprodukter, som lå i forlængelse af mit håndværk som syerske,« siger Majken Mann, der altid har tegnet og interesseret sig meget for trends og tendenser.

»Historien omkring Wallpaper og HighLowgulvtæppet har hjulpet mig på den måde, at jeg selvfølgelig blev eksponeret på det herhjemme og derfor har fået et rigtigt godt skuldreklap fra start, hvilket har været nødvendigt i en tid, hvor der er mange om buddet,« fortæller Majken Mann om hendes multifunktionelle ’møbelgulvtæppe’, der er fremstillet af filt og gummi med flytbare hynder, som kan tages af og lægges andre steder efter behov.

Det er inspireret af japanernes tatami-måtter, som de både sover, spiser og opholder sig på i deres boliger.

»HighLow-tæppet er tænkt til en eller flere, der har brug for en pause – en stund med familien eller bare en lur. Ligesom japanerne har også nomaderne en kultur, hvor de opholder sig en stor del af tiden på gulvet, siddende eller liggende med deres børn. Denne måde er faktisk mere ergonomisk korrekt for kroppen end at sidde på en stol en hel dag,« forklarer Majken Mann, der finder stor inspiration i andre kulturer end den danske.

HUN FINDER OGSÅ tit inspiration i arkitektoniske former og i opbygningen af gentagelser af grafiske elementer.

»Jeg kan godt lide variation og kontraster i materialer, sammensætninger af lys/mørkt, mat/glat samt perspektiver. Jeg holder også meget af den japanske arkitekt Tadao Ando, hvis arbejde er karakteriseret af at omfatte store vidder af prunkløse betonvægge kombineret med træ- eller stengulve og store vinduer. Han aktiverer naturlige elementer som sol, regn og vind,« siger Majken Mann, der også sætter pris på, at han formår at sammensætte materialer og grafiske elementer på en fin og meget enkel måde, som skaber en visuel ro.

Og netop den visuelle ro er noget centralt for Majken Mann. Godt design for hende er lig med et enkelt, funktionelt og tidløst design, hvor form og funktion går op i en højere enhed.

»Et miks af spændende materialesammensætninger giver en dynamik til det visuelle udtryk. At forenkle et design til mindste detalje er en stor udfordring, da det er så vigtigt for det endelige produkt og dets levetid,« siger Majken Mann, der foretrækker et tidsløst design, der ikke repræsenterer en specifik periode. Hun designer oftest selv ud fra principperne om enkelhed, minimalisme og tidløshed.

»Udfordringen for mig er at forenkle mit design og udtryk – at undgå enhver form for dekoration, så resultatet bliver så simpelt og enkelt som muligt,« uddyber Majken Mann.

ET AF MAJKEN MANNS seneste projekter, som hun har lavet i samarbejde med sin barndomsveninde, designeren Nynne Færch, er spisebordet CUT med udskæringer i bordpladen, som er opstået ud fra et ønske om at udfordre træ som materiale i forhold til metoden med vandskæring. Spisebordet er produceret af møbelsnedker Niels Roth Andersen og er fremstillet af ahorn og MDF.

»Normalt ville mønsteret laves med CNC-skæring, hvilket er en dyr metode, men på baggrund af mine erfaringer fra tidligere projekter med vandskæring i filt fik jeg fik lyst til at prøve af, om det kunne lade sig gøre med en bordplade,« siger Majken Mann om bordet fra 2009, som er en videreudvikling af gulvtæppeserien Flower af filt.

Netop det at gennemgå en udvikling selv – og samtidig videreudvikle sine produkter – er kendetegnende for Majken Mann, der med tiden har udviklet sig fra at arbejde i tekstil til også at udfolde sine ideer i f.eks. træ, stål og plast.

»Min udvikling som designer har gradvist vist mig, at man skal være tro over for sig selv og turde afprøve sine grænser – også i forhold til materialer og deres kunnen. Med tiden har jeg bredt mig over flere materialer og ikke kun tekstil, da jeg godt kan lide at udfordre og afprøve forskellige materialer. Den røde tråd er min enkle og minimalistiske stil,« siger Majken Mann, der udelukkende producerer sine design i Danmark, da det – selv om det formindsker og fordyrer produktionen – sikrer, at håndværket og kvaliteten er i orden – og det er det, kunden betaler for, understreger hun.