Køen på vejen vokser - stadig flere familier vil gerne have to biler

Andelen af danskere med to biler er vokset med næsten 50 procent over de sidste ti år. Det er i dag langt lettere at få plads i familiens budget til at købe en ekstra bil, fremhæver privatøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm Hansen.

Der bliver flere biler på de danske veje. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Der bliver stadig mere irriterende kø på de danske veje, men det har sin forklaring. For over de sidste ti år er andelen af danskere med mere end én bil steget med 50 pct., og det er en del af årsagen til, at der er langt flere biler på vejen i dag, fremhæver Danske Bank.

Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. Der er stadig 40 pct. af de danske familier, der helt har fravalgt bilen og i stedet bruger cyklen, offentligt transport eller noget helt tredje.
Men andelen af familier uden bil ligger meget stabilt. Modsat er familier med mere end en bil til rådighed vokset fra 12,3 pct. i 2007 og til 16,5 pct. i år.

Det er især i København, at mange har fravalgt bilen, mens bilen er det fortrukne transportmiddel for de fleste familier uden for Hovedstaden, bemærker privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen.
Hun mener, at når en familie først har anskaffet sig en bil, er der ikke så langt til at købe den næste. Og med den rekordlave rente er bilkøbet billigt at finansiere.

»Hvor en bil før i tiden var en udgift på linje med at købe hus, så er der i dag lidt lettere at få plads i økonomien til en ekstra bil. Det skyldes især, at udvalget af små og billige biler er vokset kraftigt,« siger Louise Aggerstrøm Hansen, der fremhæver, at selvom danske familier har flere biler til rådighed, er det ikke noget, de nødvendigvis bruger flere penge på.

»Vi hører meget om udbredelsen af delebiler og diverse samkørselsordninger. Det store billede peger dog på, at privatbilisme, hvad end bilen er købt eller leaset, er meget populært, og at mange familier hellere køber bil nummer to end helt at droppe den,« siger Louise Aggerstrøm Hansen.