Jesper Nicolaj Christiansen fortæller voldsomt og virkelighedsnært

»North Dakota - dér starter vi forfra« handler om at miste, misforstå og meje andre ned for penge.

Vestegnen danner rammen om Jesper Nicolaj Christiansens rå og rørende nye roman »North Dakota – dér starter vi forfra«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man har et lidt anstrengt forhold til nutidens unges sprogbrug, skal man nok ikke forære én af dem Jesper Nicolaj Christiansens »North Dakota – dér starter vi forfra«. Der tales råt for usødet, det er vulgærsprog af værste skuffe, og der er sproglig mobning af både fiktive og virkelige personer. Så kender de unge ikke jargonen i forvejen, skal de nok få den lært her.

Men hvis man slipper sin indre takt-og-tone-pedant og for en stund giver fanden i sproglige og sociale idealer, vil man (én selv såvel som konfirmanden og andre potentielle læsere) blive begavet med et ualmindelig vedkommende, virkelighedsnært og voldsomt forstadseventyr fra Vestegnen.

»North Dakota« er nemlig en fuckin’ god bog, der sender læseren på en rå og rasende rejse med en ung mand, der forsøger at finde sig selv i en verden af firkantede forventninger, selvcentrerede voksne og alt for mange svigt.

Så i stedet for at fokusere på det grimme sprog (som denne anmelder jo så alligevel ikke kan lade være med), bør man som læser forholde sig til handlingen og de bagvedliggende mekanismer, der presser et ungt menneske ud på overdrevet. Selv det, der ligner den vredeste selvdestruktion, er som regel – og i al fald her – vokset ud af svigt, sorg og ensomhed.

Skolens værste slagsbror

Jonas er en 16-årig gymnasieelev, hvis far fire år tidligere er død af kræft, og som nu er flyttet med sin mor og hendes nye kæreste fra Vesterbro til et rækkehus på Vestegnen, hvor City 2’s røde skilt kan forveksles med en solnedgang, og folk går i »baggy pants, Adidas og sweatshirts«.

Formålet med flytningen er tilsyneladende at starte på en frisk. Jonas har nemlig fået en betinget voldsdom, efter at han på skoletoilettet på sin gamle skole har banket de mobbere, der i årevis har gjort ham livet surt.

Allerede på første dag i 1. G. gør han et uheldigt indtryk, da han slår en ældre elev ned, efter at denne har truet Jonas’ nye ven, den lidt nørdede Nick med Turtle-taske og togskinner på tænderne. Jonas har en kort lunte og lider desuden af panikangst, og han får hurtigt skabt sig et ry som skolens værste slagsbror.

Rygtet deles hurtigt, og han opsøges af en bande, der vil hyre ham som professionel skallesmækker. Da han på grund af sin urene straffeattest har svært ved at få et fritidsjob og samtidig gerne vil spare op til en enkeltbillet til North Dakota (som er titlen på den afdøde fars yndlingsnummer med Lyle Lovett), begynder han at tjene penge på at deltage i arrangerede slåskampe i weekenderne.

Det holder selvfølgelig ikke i længden, og det kommer til at koste ham dyrt, ikke mindst da hans arrige stedfar og senere hans skønne kæreste finder ud af det. Jonas må gøre op med sig selv, hvad han vil bruge sit liv til, og om han selv vil tage ansvar for det.

»North Dakota« er en stærk og (trods det harske sprog) meget velskrevet roman om at blive svigtet og lade sig svigte og om ikke at lade hverken andre mennesker eller ens egne svagheder styre ens liv. Og så handler den om hverdagen og virkeligheden på en meget jordnær facon. Råt, realistisk og rørende.

Titel: North Dakota – dér starter vi forfra. Forfatter: Jesper Nicolaj Christiansen. Sider: 270. Pris: 200 kr. Forlag: Rosinante & co.