Et godt råd om bryllupsbilleder: Husk at kigge ind i kameraet

Historien om bryllupsfotografiet er også en historie om tid, køn, kærlighed – og skilsmisse.

Palle Fogtdal: »Bryllup før og nu. En festlig udviklingshistorie fortalt i billeder«.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var engang en antropolog, der mente, at et ægteskabs varighed kunne aflæses af bryllupsfotoet. At ægtefolk i tidernes morgen så lige frem for sig og ind i en fælles, forpligtende fremtid, mens moderne ægtefolk ser på hinanden, ind i forelskelsen, der kan være forbi i morgen.

Måske er der noget om snakken; i al fald er skilsmisseprocenten historisk høj.

Palle Fogtdal har samlet bryllupsfotos fra 150 år og sat dem sammen til bogen »Bryllup før og nu«, der både er en stilhistorie, en tidshistorie, en kærlighedshistorie og en fortælling om vores måde at være mand og kvinde på. Fra provinsens tilknappede kvinder i sorte brudekjoler over hippiernes unisexede look med kjortler og langt hår M/K til nutidens mere frivole ægtepar, der kigger erotisk på hinanden.

Erotik var der ikke meget af, da tyskeren Heinrich Tønnies tog billeder af ægtepar i Aalborg i 1890erne.

Vi ser alvorlige mænd med armene over kors og kvinder, der næsten ikke kan få smilet frem på grund af kameraets lange eksponeringstid – eller på grund af den humørforladte mand.

Vi ser gomme med moustache og brude, der har pyntet deres kjole med myrter og selv titter frem bag hjælpeløst store slør.

Kjolerne bliver kortere og smilene større

Langt mere muntre bliver tiderne og ægtefolkene efter Anden Verdenskrig. Her bliver kjolerne kortere, smilene større, og afstanden mellem parrene mindre. Der poseres ikke kun i fotografens atelier eller uden for kirken, men også i det fri, hvor flere vælger at blive gift.

Det sidste gør Peter og June Belli i 1960erne, og det er deres bryllupsfoto fra 1967, der pryder bogens forside. Palle Fogtdal fortæller, at biskoppen ikke ville give tilladelse til en vielse i det fri, særligt ikke da Peter Belli var et ungdomssymbol, men at kirkeminister Bodil Koch ville det anderledes.

Peter Belli er i anti-borgerligt hvidt og kalvekrøs, de er omgivet af mælkebøtter og smiler lykkeligt ind i kameraet (de er også stadig gift).

Selviscenesættelsen slår igennem

Palle Fogtdal har fundet billeder frem af såvel almindelige som celebre par som Helle Virkner og Jens Otto Krag, Lisbet Dahl og Preben Kaas og rejsekongen Simon Spies, da han giftede sig med Janni Spies.

Gennem billederne bliver vi vidne til, hvordan bryllupperne bliver mere og mere overdådige, og hvordan iscenesættelsen slår igennem i bryllupsfotografiet.

Nu er det ikke længere nok med søde smil i naturen, næh, parrene skal vies på toppen af Storebæltsbroen, fotograferes foran en pølsevogn, i Metroens underjordiske gange eller ude i havet, hvor de gennemblødte står og snaver. SÅ meget elsker vi hinanden, og SÅ vild og unik er vores kærlighed.

Man kan godt blive lidt reaktionær af at se de seneste to-tre årtiers bryllupsfotos.

»Bryllup før og nu« er en oplysende bog om ikke kun fotografiets, men også brylluppets historie. Om hvordan kvinder bliver frisat, og mænd ikke længere er patriarker.

Men man kan som læser godt savne en mere stringent fortælling. Billederne er skønne, men fremstår tilfældigt organiseret, og det ville have klædt bogen at fortælle en mere kronologisk og mindre »festlig« udviklingshistorie, det vil sige at have været mindre forelsket i billederne og mere i den historie, de er en del af.

Og så er vi tilbage til begyndelsen: Husk at kigge ind i linsen, hvis du vil have et langt ægteskab.

Titel: »Bryllup før og nu. En festlig udviklingshistorie fortalt i billeder«.

Sider: 176. Pris: 229 kr.

Forlag: Forlaget Palle Fogtdal.