Børsbarometer: 52 milliarder kroner i underskud og kursfest – luftfartsaktier er på himmelflugt

Der er ikke meget at muntre sig over for rejsebranchen. Alligevel har luftfartsaktier holdt kursfest og er på det nærmeste eksploderet i løbet det seneste år. Er opturen gået lidt for hurtigt? Aktiestrateger er ikke enige og ser vidt forskellige skæbner for sektoren.

Ejeren af British Airways, International Consolidated Airlines, tabte knap syv milliarder euro i 2020, men alligevel er aktien steget over 45 procent det seneste år.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Dawson/Reuters/Ritzau Scanpix

Lad os være ærlige – det begynder at se stadig mere tvivlsomt ud med hensyn til, om vi europæere  kommer på sommerferie uden for egne grænser. Med store dele af Europa i tredje nedlukning og spredning af nye virusvarianter, er der ikke tegn på, at karantæneregler og rejsevejledninger bliver lempet tilstrækkeligt lige foreløbig.

For den, der lige har købt et gammelt fiskerhus for 25 millioner kroner i Tisvildeleje, må det være fedt nok. For alle andre – knap så fedt.

De triste rejseudsigter lader imidlertid til at have gået næsen forbi blandt de store europæiske luftfarts- og rejseaktier. Over det seneste år er sektoren steget over 80 procent, hvilket placerer den som den næstbedste sektor i Europa kun overgået af bilaktier, der er kravlet 110 procent opad. Til sammenligning er det brede Stoxx Europe 600-indeks »kun« steget knap 40 procent.

Det kan virke absurd, at aktier med så usikker en fremtid kan stige så meget. Tag et selskab som International Airlines Group (IAG) – ejer af blandt andet British Airways og Iberia – der i sidste uge meddelte, at det i 2020 havde tabt 6,9 milliarder euro (52 milliarder kroner) på grund af corona. Det er én milliard kroner om ugen eller godt 140 millioner kroner om dagen. Alligevel er IAG-aktien steget over 45 procent det seneste år og knap 25 procent siden nytår.

Man skal dog huske på to forhold, når man undrer sig over rejseaktiernes himmelflugt. For det første blev de bombet godt og grundigt tilbage, da coronavirussen begyndte at sprede sig i februar og marts sidste år. Sektoren som helhed er først lige nu kommet tilbage til samme kursniveau som præ-corona.

For det andet er aktiemarkedet ofte seks til ni måneder foran virkeligheden. Det vil sige, at investorerne allerede er begyndt at indregne, at vi inden for den nærmeste fremtid igen kan komme på ferie og køber flybilletter og hoteller. Når det sker, vil det endda formentlig være med en overvældende efterspørgsel, fordi rejsetrangen snart er uudholdelig hos mange af os.

35 procent gevinst?

Med de seneste nedlukninger og langsomme vaccineudrulninger i Europa, melder spørgsmålet sig, om ikke rejseaktierne er løbet løbsk og simpelthen er blevet for dyre? Med andre ord, om det er for sent at købe sig ind i sektorens genopstandelse?

Spørger man strategerne hos Bank of America er svaret nej, det er ikke for sent. De vurderer, at luftfartsselskaber i Europa over de næste 12 måneder kan stige op til 35 procent som en del af en større investeringsbølge i cykliske aktier. Cykliske aktier er følsomme over for udsving i økonomien og står derfor til at være de store vindere af genåbningerne. Luftfartsselskaber er et klassisk eksempel på cykliske aktier.

Bank of Americas optimisme bygger specifikt på vaccineudrulningen i Europa. Trods den sløve start forventer bankens strateger, at det vælter ind med vacciner i andet kvartal, og at Europa i tredje kvartal vil minde om Israel, der har fået vaccineret over halvdelen af befolkningen og er næsten tilbage til et normalt liv.

Glem SAS og Norwegian

I den mere negative ende ligger Citi, der har en hel liste af årsager til at være bekymret med hensyn til luftfartsaktier. En tredje bølge corona og dertil hørende restriktioner. Stort set ingen bookinger på de populære sommerflyvinger. Forvirring over coronapas på tværs af grænser. Regeringer, der gerne ser, at man bliver i hjemlandet og bruger alle sine penge der.

Og en joker – at millennials, altså unge mellem 25 og 40 år, er de sidste, der bliver vaccineret og derfor sløjfer sommerferien i udlandet. Millennials er luftfartsselskabernes livsnerve på de korte flyvninger til feriedestinationer, og uden dem bliver det en træls sommer i luften.

Her skal indskydes, at det i mange andre lande ikke er gratis at blive coronatestet. For eksempel er det i Storbritannien et krav, at alle – også briter på vej hjem fra ferie – ved indrejse skal have foretaget to pcr-test til den nette sum af 210 pund, svarende til 1.800 kroner. Og så bliver det pludselig en noget dyr ferie.

Derfor har Citi også Lufthansa og Air France-KLM på »sælg«, og banken overvejer, om den skal nedjustere sin købsanbefaling på IAG. Den store britiske bank HSBC har ligeledes Air France og Lufthansa på »sælg« og IAG og EasyJet på »køb«.

Og hvad så med de skandinaviske flyselskaber, SAS og Norwegian? Glem det. Der er ingen – som i absolut ingen – analytikere der har de to på deres købslister. De fleste har dem på sælg, mens et par stykker har dem på neutral.

Tre observationer fra mine kilder

UBS: Det er nu du skal købe råvarer og olie

Den schweiziske storbank UBS mener stadig, at der er penge at hente i råvarer og anbefaler derfor investorerne at købe op. Banken argumenterer for, at både industrimetaller og olie vil klare sig godt under det kommende økonomiske opsving. UBS siger også, at den trend vil give medvind til valutaer i råvareproducerende lande, herunder Australien, Norge, Canada og Rusland.

Bitcoin på vej til 75.000 dollar?

Bitcoin fik endnu et boost i denne uge, efter at PayPal annoncerede, at man nu kan bruge kryptovaluta som betalingsmiddel på selskabets platform. Samtidig oplyste Visa, at man vil acceptere at håndtere betalinger i kryptovaluta. Bitcoin steg til næsten 60.000 dollar, men kan være på vej mod 75.000 de kommende måneder, siger Edward Moya, seniormarkedsanalytiker hos Oanda i New York. Alt, det kræver, er, at lidt flere Wall Street-giganter godkender kryptovalutaer, siger han.

IT-aktier stadig et hit hos BlackRock

BlackRock, verdens største kapitalforvalter, tror stadig på it-aktier, selvom sektoren har fået klø de seneste måneder. Trends som digitalisering og den grønne omstilling vil på længere sigt give et boost til it-aktier, mener BlackRock, og derfor skal man ikke være så bekymret for den seneste uro, lyder anbefalingen.