R: Brugerne skal selv betale for havnetunnel

Hvis De Radikale på nogen måde skal støtte op om en havnetunnel, skal den være fuldt brugerfinansieret. Men Ring 5 ligger langt nede på prioriteringslisten.

Den eneste måde, at København kan få en havnetunnel, er, hvis man selv betaler, hver gang man bruger den. Det mener De Radikales trafikordfører Johs Poulsen.

- Jeg hopper ikke 100 procent på. Der er grænser for, hvor mange penge staten har til rådighed til investeringer i infrastrukturen, og derfor er fuld brugerfinansiering den eneste acceptable mulighed, siger han.

Den melding kommer efter, at trafikminister Lars Barfoed (K) i dag foreslår at bygge en havnetunnel fra Svanemøllebugten til Amager. Formålet er ifølge ministeren at aflaste nogle af de problemer, der er på vejene omkring København. Ministeren forestiller sig en delvis brugerfinansiering, hvor brugerne eksempelvis betaler 20 kroner hver gang, de bruger tunnellen.

En havnetunnel er imidlertid ikke De Radikales højeste prioritet. De ønsker hellere, at pengene bliver brugt på en letbane på tværs af de fem trafikfingre i hovedstadsområdet.

- En letbane vil flytte mennesker trafikalt på den bedste måde, idet den vil flytte folk fra individuel transport til kollektiv trafik. Derudover er det også det bedste ud fra et miljømæssigt synspunkt. Og endelig vil den også aflaste trafikken ind gennem København. Derfor er en letbane vores højeste prioritet i københavnsområdet, siger Johs Poulsen (K).

Støtter ikke Ring 5
Trafikministeren har også foreslået at bygge en trafikring fra Nordsjælland til Køge til otte milliarder kroner. Men det forslag er trafikordfører Johs Poulsen (R) mere tøvende overfor. Hvis han skal vælge mellem en havnetunnel og en Ring 5, fortrækker han havnetunnellen.

- Jeg vil gerne være med til at aflaste det indre København for trafik, og så er det lettere at finde alternativ finansiering, læs: brugerbetaling til havnetunnellen end til en trafikring, siger han.