Tilfredsstillende halvår for Berlingske Media

Den positive tendens fortsætter, og resultatet for Berlingske Media er "tilfredsstillende uden af være prangende," siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske Media fortsætter den positive tendens fra overskuddet i 2010 ind i 2011 efter en vellykket økonomiske turnaround.

For Berlingske Media endte første halvår en anelse bedre end samme periode sidste år, selv om Danmark stadig er præget af den økonomiske krise og svage omsætningstal for forbruget. Den samlede omsætningen er to pct. højere end samme periode sidste år og resultatet af EBITDA er på 66 mio. kroner og godt en pct. bedre end samme periode sidste år. Som i alle danske mediehuse ligger tyngden af indtjeningen også i Berlingske Media som sædvanlig i andet halvår.

Annonceomsætningen i Berlingske Media ligger to pct. over samme periode sidste år. Online omsætningen alene er vokset i Berlingske Media med 25 pct. i forhold til 1. halvår 2010.

Bladsalgsomsætningen er til gengæld to pct. under sidste års resultat for samme periode. Omsætningen ligger lavere for flere af de små titler i Berlingske Medias samlede portefølje, ligesom beslutningen om at gøre Berlingske Nyhedsmagasin til en del af Berlingskes abonnementstilbud har haft indflydelse på tallene.

Berlingske har til gengæld øget sin indtjening med fem pct. efter relanceringen i januar. På andre indtjeningsområder har Berlingske styrket sin omsætning med 11 pct.. Omkostningerne i første halvår 2011 ligger to pct. højere end I same periode sidste år.

Koncernchef Lisbeth Knudsen siger om halvårsresultatet:

"Det er tilfredsstillende uden at være prangende. Vi håber ligesom alle i detailhandlen og industrien, at der snart kommer mere gang i det hjemlige forbrug og i den hjemlige optimisme efter krisen. Vi har efter den økonomisk succesfulde turnaround i virksomheden i 2010 totalt fokus på at forbedre resultatet i 2011 og på at fortsætte en aggressiv tilpasning af vores virksomhed til optimalt at kunne udnytte de digitale muligheder på mediemarkedet. Vi glæder os til at spændende efterår med både nye digitale produkter, en styrket e-commerce-satsning og en splinter ny national radiokanal – Radio 24syv," siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

bové