Mecom viser stærk digital vækst

Halvårsregnskabet fra ejeren af Berlingske Media, Mecom, er præget af vækst i de digitale satsninger, men også af den generelle økonomiske krise.

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den økonomiske krise, svag udvikling i det private forbrug og svage annoncekonjunkturer, men en stærk digital vækst sætter sit præg på indtjeningen i første halvår af 2011 i den britisk baserede mediekoncern Mecom, som også ejer Berlingske Media.

Bestyrelsesformand Stephen Davidsen ser optimistisk på fremtiden og meddeler sammen med offentliggørelsen af halvårsresultatet i dag, at koncernen forventer for første gang at kunne betale udbytte til aktionærerne til oktober.

Mecom opgør EBITDA for sine aktiviteter i Holland, Danmark, Polen og Norge for første halvår 2011 til at være godt 1,7 mio. euro lavere end første halvår sidste år eller 66,1 mio. euro.

Det resultat kommer først og fremmest på grund af et fald i annonceomsætningen i Holland og Polen på henholdsvis 10 pct. og 17 pct., mens annonceomsætningen både i Danmark og Norge ligger to pct. højere end i samme periode sidste år.

Indtægterne fra nye digitale områder og e-commerce steg for Mecom som helhed med 24 pct. i forhold til første halvår 2011. En kraftig understregning af skabelsen af nye forretningsområder og transformationen fra print til digital, som hele Mecom gennemfører i disse måneder og år. Alene e-commerce omsætningen er steget med 61 pct. bl.a. fra aktiviteter som Sweetdeal, der nu er lanceret i 59 byer i de fire Mecom-lande.

Bladsalgsomsætningen ligger stort set stabilt fra første halvår 2010 til første halvår 2011 i Mecom. På trods af betydeligt højere priser på avispapir i 2011 er det lykkedes at holde de samlede omkostninger 3,3 mio. euro lavere end samme periode sidste år.

Resultatet for første halvår 2011 er tre pct. lavere end 2010 mens operating profit er tre pct. højere og nettogælden i selskabet er nedbragt yderligere med 53 mio. euro til 301,9 millioner.

Om forventningerne til andet halvår skriver Mecom i meddelelsen til fondsbørsen i London, at man regner med bedre resultater på annonceområdet i Holland og Polen i andet halvår end det skuffende første halvår, en stærk vækst i onlineomsætningen og et stabilt bladsalg.

Der forventes marginalt højere omkostninger i andet halvår p.g.a. stigninger i papirpriserne, højere distributionsomkostninger og et inflationspres på lønningerne, som forventes at blive kompenseret med omkostningsredaktioner. Mecom regner derfor med en forbedring af resultatet for det samlede år 2011 i forhold til 2010.

bové