Telia: Vi er under pres i Danmark

Teleselskabet mister terræn til discountselskaberne i Danmark, og skal finde en ny formel for at holde på kunderne, erkender Telias danske chef, Søren Abilgaard.

Søren Abildgaard kom til Telia i Danmark fra discountselskabet Call me. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen

Det svenske teleselskab Telia skal finde på noget nyt for at holde på kunderne. Det stod klart efter et kvartalsregnskab, der nærmest traditionen tro sladrede om læk i kundekartoteket. I løbet af det seneste år har Telia mistet 68.000 mobilkunder, mens omsætningen er skrumpet fra 1,4 til 1,2 milliard kroner.

"Det er tydeligt, at markedet i Danmark er enormt presset på prisen. Det giver det udslag, at de store operatører mister kunder til de små prispressere. Og for os betyder det, at vi har fået et fald i omsætning," siger Telias danske direktør Søren Abildgaard.

Han kom selv til Telia i januar fra en af de små prispressere, nemlig Call Me. Lige som de andre store aktører mister Telia mobilkunder til de discountselskaber som Onfone, der nu har mere end 100.000 kunder. Søren Abildgaard lover også handling inden længe, men først om en måneds tid vil han løfte sløret for planerne.

"Det vil vi fortælle mere om senere. Men der skal et stort fokus på vores churn (andelen af kunder, der forlader selskabet, red.) i gang fremadrettet. Situationen er ikke ny for os. Det har gået i den retning siden fjerde kvartal sidste år," siger han.

Telenor har netop droppet rabatterne på mobiltelefoner for i stedet at sænke priserne. Bliver det noget i samme retning?

"Jeg vil ikke fortælle, hvad vi gør, men det er nærliggende at tro, at det vil være noget lignende. I en seks måneders bindingsperiode er det for dyrt at give så store rabatter, og det lader til, at kunderne heller ikke efterspørger det. De vil heller have billigere telefoni," siger Søren Abildgaard.

"Den underliggende forretning er det vigtigste - ikke resultatet. Vi skal have rettet op på Telias placering i det danske marked. Men det er er hele markedet, der har lidt under lavprisselskaberne. Jeg tror, vi vil se, at markedet samlet er skrumpet omkring en milliard kroner," siger han.