Telia sænker forventningerne

Teleselskabet sænker forventningerne til 2011 efter et første kvartal, der viser mobilkundeflugt og dalende salg i Danmark. (opdateret: 08:14)

Telia Soneras adm. direktør Lars Nyberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDERS WIKLUND

Nordens største teleselskab, svenske Telia Sonera, sænker forventningerne til 2011 efter et skuffende første kvartal. Kvartalsregnskabet for første kvartal i 2011 blev offentliggjort tidligt tirsdag og viser, at omsætningen faldt med seks procent til 20,6 milliarder danske kroner, mens resultatet for perioden ligesom samme tid sidste år blev på 4,3 milliarder. Cashflowet fik også et ryk nedad fra 2,80 milliarder kroner til 2,15 milliarder kroner som følge af et ekstra skattesmæk.

Overordnet set har telegiganten fået knap 1,5 millioner nye mobilkunder siden samme tid sidste år, men i Danmark står det værre til. I Danmark er Telia "blot" det tredjestørste selskab, og kvartalsregnskabet viser, at Telia har mistet 68.000 mobilkunder i løbet af det sidste år.

Telia kan dog glæde sig over, at de danske kunder taler mere end sidste år, men det er ikke nok til at redde salget, der er faldet med 242 millioner kroner. EBITDA i Danmark er siden første kvartal i 2010 faldet med 29 procent til 167 millioner kroner. Margin faldt fra 16,9 procent i 2010 til 14,4 procent i år.

Tidligere lød selskabets forventninger til 2011 på en global vækst på fire procent, men det er nu nedjusteret til tre procent.

"Vi har succesfuldt forbedret vores margin i det første kvartal, selvom væksten i nettosalg var noget mindre end vores forventninger," siger præsident og adm. direktør Lars Nyberg i årsregnskabet.



Dog fortsætter Telia sin fremgang på bredbånd. Siden sidste år har det svenske selskab kunnet byde velkommen til 21.000 nye kunder, hvilket bringer det samlede antal op på 73.000. Og forbruget vokser også. De danske kunder bruger nemlig nu en tier mere om måneden og spenderer dermed 248 kroner i gennemsnit.

Lidt overraskende er det, at Telia har formået at lokke nye fastnetkunder til. De fleste danskere har ellers lagt fastnettelefonen i graven, men siden fjerde kvartal i 2010 har Telia fået 2.000 nye fastnetkunder. Derudover har Telia haft held med at få flere til at vælge en fastnettelefon via deres bredbåndsforbindelse (såkaldt »Voice over IP«, VoIP). Det har 40.000 Telia-kunder i dag, sammenlignet med 12.000 i første kvartal og 28.000 i fjerde kvartal i 2010.

INFOSHOP: UNDERSØGELSE: Så (u)tilfredse er kunderne med deres mobiltelefonselskab