Supermarkeder i økokrig om kunderne

Coops massive satsning på økologi har fået konkurrenterne op på mærkerne. Føtex, Netto, Kiwi og Lidl har meldt sig ind i kampen om kunder med hang til økologi.

Netto lader ikke Coop løbe med kunderne. De tager kampen op på økologiske varer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Dueholm

Økologi er blevet det nye sort i en dagligvarebranche i intens konkurrence.

Coop fremlagde for nylig en massiv satsning på økologi. Prisfald og øget udbud skal få danskerne til at købe flere økologiske varer i Coops kæder, men det bliver ikke uden konkurrence. Både Netto, Kiwi og Lidl melder sig nu på banen i kampen om kunderne.

Det skriver Jyllands-Posten.

»Netto er Danmarks største på økologi med en markedsandel på 23-24 procent. Den position vil vi forsvare med hud og hår,« siger Claus Juul Nielsen, direktør for Netto International, til Jyllands-Posten.

Samme toner lyder fra Føtex, som vil give de økologiske varer en mere tydelig placering i butikkerne, og discountkæderne Kiwi og Lidl holder sig heller ikke tilbage. Dagrofa har meldt ud, at priserne bliver sat ned på økologiske varer i Kiwi-kæderne, og hos den tyske kæde Lidl, vil der også bliver sat ekstra ressourcer ind for at opgradere udbuddet af økologiske varer.

Coops mål er at fordoble koncernens salg af økologiske fødevarer over de næste fem år fra knap 5 milliarder kroner til 10 milliarder kroner. Det skal blandt andet ske ved prisreduktion på 200 millioner kroner årligt, svarende til en milliard kroner på fem år.

Flere eksperter spår, at en sand priskrig kan bryde på økologiske varer efter Coops prisfald.