Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Der skal flere økologiske varer over disken hos dagligvarekæden Irma. Mange flere.
Som en del af Coops nyligt fremlagte strategi om at fordoble salget af økologiske varer, melder high end-kæden Irma nu, at der også dér bliver sat øget fokus på økologi.
Irma er en del af Coop, og kædens mål er, at salget af økologiske varer skal fordobles over de næste 10 år, så det kommer til at udgøre halvdelen af Irmas omsætning inden for fødevarer.
Udover at priserne bliver sænket på de varer, hvor det økologiske alternativ er meget dyrere end konventionelle varer, skal salget stige ved at udvide sortimentet af økologiske varer.
Allerede i 2015 udvider Irma udvalget inden for økologi med 250 nye varer, så kunderne ved udgangen af året kan vælge mellem 1.400 varer i det faste økologiske sortiment.
»Vi synes selv, vi har sat os et meget ambitiøst mål. Det har taget 25 år at nå til det nuværende niveau, så det er i hvert fald ikke helt uambitiøst,« siger Irmas kædedirektør Jesper Uggerhøj.
Målet om at fordoble omsætningen på økologiske varer og dermed nå 50 procent, betyder blandt andet, at Irma introducerer en ny vareserie - »Irmas økologiske hverdag.«
Derudover bliver der sat fokus på de kategorier, hvor økologi endnu ikke har vundet indpas. Det gælder blandt andet inden for vin.
»Vi har planer om at introducere vine, som er økologiske,« fortæller Jesper Uggerhøj.
I anledning af Irmas økologiske fokus og 25-året for det røde Ø-mærke, har Irma ændret den legendariske lysreklame ved søerne i København, så der nu står Ørma i stedet for Irma.
»Det blev ændret ved årsskiftet,« fortæller Jesper Uggerhøj.
»Det skal lyse hele 15, men om det skal fortsætte i 16, har vi ikke taget stilling til.«
Irma omsætter årligt for omkring 2 milliarder kroner.