Spanair-konkurs giver SAS nye fly

SAS genvinder lidt af tabet på Spanair-konkursen ved at få udlånte fly retur.

SAS' tidligere datterselskab, Spanair, gik for 14 dage siden konkurs. Spanair leasede en række fly af SAS, som nu kommer retur. Det er med til at dække lidt af SAS' tab på Spanair.  Fold sammen
Læs mere
Foto: ALBERT GEA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kostede det skandinaviske luftfartsselskab dyrt, da det tidligere datterselskab Spanair for to uger siden gik i konkurs. 1,4 milliard danske kroner måtte SAS nedskrive på konkursen, hvilket var nok til at efterlade SAS med et negativt resultat for 2011.

Men nu er der et lille plaster på såret på vej til SAS. Helt konkret kan SAS se frem til at få to Airbus A320 og tre MD80’ere retur fra Spanair. Flyene har været udlejet på kommercielle vilkår til Spanair, der tidligere var et datterselskab til SAS.

»Det er trist for Spanairs kunder og ansatte, og selvfølgelig havde jeg hellere været det foruden. Men faktum er, at vi nu får frigivet en række fly, som vi har haft leaset ud til Spanair, som vi kan bruge på vores eget rutenet,« siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Planen er, at SAS selv trafiksætter de to A320 i forbindelse med udskiftningen af MD80 flåden i København. De to airbusfly vil SAS-rejsende dog først møde fra tredje kvartal i år, da de først skal bygges om, så de får SAS kabinestandard. De tre MD80-fly sælges til et amerikansk selskab.

SAS er i fuld gang med at udskifte samtlige selskabets MD80-fly, da maskinerne efterhånden har omkring 25 år på bagen. Derfor bruger de mere brændstof end nyere fly, de larmer mere, og endelig er det vanskeligt at fremskaffe reservedele til flyene. SAS forventer således, at man helt har udfaset MD80-flåden inden for et par år.

Rickard Gustafson understreger, at SAS så sent som i sommer tegnede kontrakt på 30 nye Airbus A320neo, ligesom man er i fuld gang med at udskifte selskabets flåde af Boeing 737-fly med næste generation af 737-familien. Desuden er man tæt på at indgå aftale om et joint-venture med Singapore Airlines om langdistanceruter. 

»Vi har bestemt tænkt os at fastholde positionen som Skandinaviens største flyselskab. Derfor går vi efter vækst, men det skal være lønsom vækst. Jeg mener, vi har den rette position til at vokse i markedet, og der er en enorm loyalitet og kampgejst hos mine medarbejdere,« siger Rickard Gustafson.

SAS er på hjemmemarkedet i Norden især udfordret af konkurrenten Norwegian, der sidst i januar lancerede en rekordstor ordre på nye fly. 122 nye Boeing-fly og 100 nye Airbus-fly er omfattet af ordren, der til listepris vil stå i cirka 123 milliarder kroner. Der er dog uklart, hvordan Norwegian vil finansiere de mange nye fly, der efter planen skal leveres fra 2016 og frem og dermed erstatte selskabets nyværende fly, der til den tid skal udskiftes.