Snapchat har fået sat prop i brugerhullet – og bragede i vejret på børsen

Billedtjenesten har nærmest halveret sit underskud og har held til at holde på brugerne – dog uden at få nye ind.

Der er nu 60 millioner Snapchat-brugere i Europa. Arkivfoto: Thomas White, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas White

Der kommer ikke flere brugere, men i det mindste forsvinder de nuværende ikke længere, og underskuddet er nærmest halveret.

Det er status for billedbeskedtjenesten Snapchat, som det i oktober-december lykkedes at holde 186 millioner brugere på, præcis som kvartalet forinden men en million færre end for et år siden. I Europa er brugerskaren dog vokset fra 59 til 60 millioner på tre måneder.

Til gengæld er moderselskabet Snaps omsætning vokset fra 285,7 til 389,8 millioner dollars i de tre måneder op til jul, og underskuddet er nu »kun« på 191,6 millioner dollars, en halvering fra kvartalet forinden. I begyndelsen af 2017, altså for nu to år siden, var underskuddet på hele 2,2 milliarder dollars.

Selskab Kurs Ændr. %

Facebooks Instagram presser Snapchat

Snapchat er en mobilapp, hvor man tager billeder eller film og kan påføre dem tekster og effekter, inden man enten sender dem til venner og bekendte, hvor de kan ses i et antal sekunder, før de forsvinder igen, eller man kan lægge dem ud, så de kan ses i 24 timer, før de automatisk slettes.

Snapchat konkurrerer med det Facebook-ejede Instagram om brugernes gunst.

Snap gik på børsen i marts 2017 men har siden kæmpet med, at Instagram har kopieret en række af Snapchats velkendte funktioner.

Regnskabet er bedre end forventet, så Snap-aktien skød 22 procent i vejret efter offentliggørelsen af regnskabet. Snaps forventninger om, at antallet af brugere må forventes at ligge stabilt også i indeværende kvartal var en god melding til investorerne, som har været nervøse for, at Snap var ved at blive tromlet over af Facebook-imperiet.

Ny Android-app på vej

Snapchat er særligt populær blandt de unge. Ifølge DRs årlige rapport om medieforbruget i Danmark, »Medieudviklingen 2018«, brugte 23 procent af alle danskere over 12 år i 2018 Snapchat dagligt. Det er uændret fra 2017.

Snapchat er begyndt at rulle en ny version af sin app til Android-telefoner ud for at rydde gamle fejl ud og sikre, at brugeroplevelsen i højere grad svarer til, hvad brugere af Apples iOS på iPhones og iPads har.

Snapchat er gratis at bruge. Selskabet bag tjener penge på annoncer og har blandt andet indført annoncer, som man ikke kan klikke væk, når man vil se noget af det originalmateriale, som Snap – ligesom konkurrenterne blandt sociale medier – får produceret for at holde på brugerne.