Opbremsning i discountboom

Foråret bød på en brat opbremsning i den eksplosive vækst, som discountsektoren har oplevet gennem den seneste tid. Det kan være begyndelsen på en vending i detailhandlen, mener ekspert.

Foto: Scanpix. I april og maj blev der dog trukket i håndbremsen, og det omsætningsboom, som discountbutikkerne har oplevet, er stagneret.
Læs mere
Fold sammen
Finanskrisen har fået forbrugerne til at gå efter billigere varer, og det har for alvor givet vind i sejlene hos landets discountbutikker. I april og maj blev der dog trukket i håndbremsen, og det omsætningsboom, som discountbutikkerne har oplevet, er stagneret. Det viser tal fra Danmarks statistik.

Opbremsningen kan indikere end en vending i dansk detailhandel.

”Hvis det er noget, der bider sig fast, kan man tage det som et udtryk for, at folk igen, efter en periode hvor de har været påvirket af finanskrisen både reelt og mentalt, er kommet tilbage til deres traditionelle vaner, ” siger Flemming Birch, chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia.

Han understreger dog, at tallene fortsat er ekstremt kortsigtede, og at man skal være varsom med at fastslå en tendens på baggrund af bare to måneder. Samtidig peger han på, at der kan være andre årsager til opbremsningen.

”Eksempelvis er der priskrig på mælk. Ikke at det nødvendigvis flytter på forbruget i forhold til dagligvarehandlen, men det kan godt være, at det rykker lidt på tingene,” siger han.

Discountbutikker afviser opbremsning
Landets discountbutikker afviser, at forbrugerne er begyndt at vende dem ryggen.

”Bestemt ikke. Og det tror jeg heller ikke, de kommer til. Discount er kommet for at blive. Discountsektoren i Danmark åbner mange flere butikker end supermarkedssektoren, så jeg er sikker på, at discountsektoren vil blive ved med at øge sin markedsandel,” siger Morten Kaas, kædedirektør for Netto.

Discountkæden har dog alligevel kunne mærke, at udbetalingen af SP-pengene har givet butikker med tungere kapitalvarer et opsving i forbindelse med udsalget

”Vi har set, at der er en lille tendens til, at folk trækker til de butikker, hvor man kan få de dyre produkter,” siger Morten Kaas

Kan man så ikke forestille sig, at forbrugerne vil søge væk fra discount, når de føler, de kommer til penge igen, og finanskrisen er ovre?

”Vi forudser fortsat vækst langt frem endnu. Vi åbner butikker og udvider, så vi ser meget positivt på fremtiden. Vi mener, at vores koncept er så stærkt, at når først kunderne har været i vores butik, vil de blive ved med at handle der”, siger Morten Kaas.

Fortsat discount-potentiale
Heller ikke Coop, der bl.a. står bag Kvickly, Irma og Fakta, har mærket en faldende efterspørgsel på discount.

”Vores discountmarked fortsætter med at vokse. Der hvor vi har haft størst vækst er i discountsegmentet og i varehussegmentet, og det har ikke ændret sig i april og maj,” siger Per Thau, der er kædedirektør for Kvickly og Kvickly Extra.

Morten Kaas siger desuden, at der i Danmark sammenlignet med Tyskland fortsat er et stort potentiale for discount. I Danmark udgør discounthandlen nemlig kun cirka 30 pct. af detailhandlen, mens andelen i Tyskland er oppe på 40 pct., siger han.

Ifølge Flemming Birch er der dog ingen tvivl om, at discountboomet hænger sammen med de usikre økonomiske tider. Selvom han ikke tror, at forbrugerne vil vende tilbage til at bruge penge som før krisen, får discountbutikkerne en udfordring i at holde fast på deres nye kunder, når den finansielle situation stabiliserer sig, siger han.

Hos naboerne i Sverige har forbrugerne igen rettet deres opmærksomhed mod de dyrere varer. Det viser nye tal for detailhandlen. Salget af tøj steg i juni måned med 7,8 pct., og dem mere kapitaltunge møbelbranche steg med 4,1 pct.