Mobil-app skal råde bod på udskældt rejsekort-feature

Rejsekortet har lanceret en app, som skal minde passagererne om, hvornår de skal tjekke ud.

Foto: Liselotte Sabroe

En ny smartphone-app skal forsøge at gøre noget ved de frustrationer, som flere passagerer oplever med at glemme at tjekke ud med rejsekortet. Et glemt tjek-ud resulterede indtil for nylig i en afgift på 50 kr., men prisen blev den 20. januar 2015 sat ned til 25. kr, skriver Version2.

Selskabet bag rejsekortet har givet sin officielle støtte til appen ‘Rejs Nemt’, hvor man først skal indtaste den station eller det stoppested, man rejser fra. Herefter oplyser man sin destination og vælger så den rejse, man ønsker at benytte sig af. Appen vil derefter ringe en alarm, når man er tæt på det sted, hvor man skal tjekke ud, for at man ikke glemmer det.

Appen minder også brugeren om, at vedkommende skal huske at tjekke ind ved rejsens begyndelse, samt at man skal tjekke efterfølgende ind, når man skifter transportmiddel.

Desuden imødekommer appen også problemet med uoverskuelige priser ved rejsekortet. Når man har indtastet en rejse, vil appen kunne beregne den rigtige pris inklusive rabatter, som ender med at blive trukket på rejsekortet.

Det er også muligt at se sin rejsehistorik og saldo i Rejs Nemt-appen.

Det er ikke selskabet bag rejsekortet, der selv står bag appen, men firmaet NewDanishDesign, som henvendte sig til transportselskabet med sin idé.

»Vi har selv haft svært ved at huske at tjekke ud, og syntes derfor, det var oplagt at udvikle en app, der hjælper kunderne med at huske det – og samtidig kan finde rejsemuligheder og priser samt oplyse rejsehistorik og saldo på rejsekort. Kort sagt samler ’Rejs Nemt’ alt det, rejsekortkunderne har brug for på deres rejse, i én samlet app,« siger medstifter af NewDanishDesign Alexander Dircks Olander i en pressemeddelelse.

Rejsekort-selskabet valgte at støtte app-udviklingen, så den kunne gives gratis videre til Android- og iPhone-brugere.

»Vi har valgt at støtte udviklingen af ’Rejs Nemt’ for at imødekomme især de kunder, som har svært ved at vænne sig til at tjekke ud, når de slutter en rejse. I tillæg til det indeholder appen en række andre funktioner, som kan gøre rejsen lettere. Det vil vi gerne tilbyde både eksisterende, men også alle de nye kunder, som vil begynde at bruge rejsekort, når salget af klippekort til rejser i hovedstadsområdet stopper 8. februar,« siger Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S, ligeledes i en pressemeddelelse.

Deltag i debatten på Version2.