Forbrugerombudsmanden: Få så styr på Rejsekortet!

Forbrugerombudsmanden kræver flere ændringer i rejsekort-systemet og truer med retten, hvis ikke Rejsekort lever op til deadline.

Forbrugerombudsmanden kritiserer, at brugerne på rejsekortets selvbetjeningsside for rabat ikke bliver oplyst om, at rabatten ikke kan bruges i alle geografiske områder. Der mangler desuden en udspecificering af saldo-beregningen på selvbetjeningssiden. Og endeligt skal det via siden være muligt for brugerne at se 13 måneders rejsekorthistorik, hvis rejsekortet skal leve fuldt op til loven. Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere nuværende problemer ved rejsekort-systemet er så alvorlige, at Forbrugerombudsmanden har fundet anledning til at rejse en stribe kritikpunkter over for Rejsekort A/S, fremgår det af skrivelser mellem de to parter, som Version2 har fået aktindsigt i.

Forbrugerombudsmanden kritiserer, at brugerne på rejsekortets selvbetjeningsside for rabat ikke bliver oplyst om, at rabatten ikke kan bruges i alle geografiske områder. Der mangler desuden en udspecificering af saldo-beregningen på selvbetjeningssiden. Og endeligt skal det via siden være muligt for brugerne at se 13 måneders rejsekorthistorik, hvis rejsekortet skal leve fuldt op til loven.

I forhold til udspecificeringen af saldo-oplysningerne, så går Forbrugerombudsmandens kritik nærmere bestemt på, at det via selvbetjeningsløsningen på rejsekort.dk kun muligt at se en række posteringer i forbindelse med rejser og så den samlede saldo. Der bør i stedet vises en saldo ud for hver postering, mener Forbrugerombudsmanden. Tanken er, at det på den måde bliver lettere for forbrugerne at kontrollere, om udregningen er foregået rigtig. Altså på samme måde som det foregår ved et bankkonto-udtog, hvor en opdateret saldo fremkommer ud for hver postering.

Kritikpunktet omhandlende rabattrin drejer sig om, at det på nuværende tidspunkt kun er muligt for brugerne at se, hvilket rabattrin de befinder sig på i selvbetjeningsløsningen, men det er ikke muligt at se, hvor rabatten gælder - det gør den nemlig ikke alle steder.

Eksempelvis gives der ikke mængderabat ved rejser internt i Hovedstadsområdet, Vestsjælland og Syd- og Sønderjylland. Mængderabat er en procentvis rabat der optjenes, jo mere der rejses. En voksen med et personligt rejsekort på rabattrin 3 får således 23 pct. rabat på en rejse internt i takstområde Nordjylland, men 0 pct. i Hovedstadsområdet. Dog optjenes der mængderabat i Hovedstadsområdet, men rabatten kan altså ikke anvendes ved rejser internt i området.

Ingen af delene fremgår dog i forbindelse med rejsekortets selvbetjeningsløsning, hvor brugerne kun oplyses om, hvilket rabattrin, de befinder sig på ved rejser øst for Storebælt, vest for Storebælt og over Storebælt. Oplysningerne om rabat eller mangel på samme, findes andetsteds på rejsekort.dk, men altså ikke i forbindelse med selvbetjeningsløsningen.

Tester på livet løs

Rejsekort A/S har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at rabat-oplysninger og visning af saldo efter hver enkelt foretaget rejse vil være på plads fra oktober 2014. Det sker i forbindelse med en opdatering, som efter planen skal rulles ud i løbet af september. Og den plan forventer administrerende direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten fortsat holder.

»Vi tester på livet løs,« siger han til Version2.

Der kan være god grund til at teste. I hvert fald var det oprindeligt meningen, at opdateringen, der blandt andet skal give bedre rabat-informationer på selvbetjeningssiden, skulle være rullet ud i juni 2014. Udrulningen blev dog stoppet med henvisning til væsentlige fejl i softwaren.

Sidst, men bestemt ikke mindst, så har Forbrugerombudsmanden meddelt, at det senest 1. februar 2015 skal være muligt for brugerne at se en historik over rejser foretaget 13 måneder tilbage via selvbetjeningsløsningen på rejsekortets hjemmeside.

»Det forventer vi, kommer som lovet til Forbrugerombudsmanden,« siger Bjørn Wahlsten.

Historikken på de 13 måneder er ikke bare et spørgsmål om bedre brugeroplysning. Det er et punkt, der skal opfyldes, hvis rejsekortet skal leve fuldt op til betalingstjenestelovens krav om meddelelse af oplysninger på papir eller andet varigt medium af rejsehistorik. I den forbindelse har Forbrugerombudsmanden tidligere lagt op til at ville tage retlige skridt, hvis fristen til februar bliver overskredet.

I dag er det dog muligt at få tilsendt en rejsekorthistorik, der går 13 måneder tilbage, ved at rette henvendelse til kundecenteret, oplyser Bjørn Wahlsten.

Deltag i debatten på Version2.dk