Med mod skal en driftig havn bygges

Som direktør for en af Kalundborg Havns ældste virksomheder er Gustav Jakobsen dybt afhængig af havnens udvikling, og hvis den positive udvikling skal fortsætte, kræver det markante investeringer fra områdets virksomheder. Derfor har han netop kastet virksomheden ud i en hård kamp om containere.

Gustav Jakobsen er direktør for en af Kalundborg Havns ældste virksomheder, Schultz Shipping. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Truet af danskernes hunger efter havudsigt og lokalpolitikernes manglende tillid til vækst på havnekajen bliver flere og flere danske industrihavne forvandlet til boligområder med luksuslejligheder.

Men i Kalundborg skal man se langt efter arkitekttegnede boliger på havnefronten. Her skyder til gengæld siloer og lagerhaller op som paddehatte. Med en stort anlagt udvidelsesplan er der lagt op til, at Danmarks tredjestørste industrihavn kan udvides med yderligere 600.000 kvadratmeter.

For et enigt byråd har for længst slået fast, at hvis kampen mod udflytning og grimme statistikker skal vindes, er en velfungerende og aktiv havn et must for en by, der på Sjælland i dag har den største koncentration af industrivirksomheder uden for København.

Gustav Jakobsen er enig, og som direktør for en af havnens ældste virksomheder kender han godt vejen. Fra Vestre Havnevej med udsigt over hele havneområdet har Schultz Shipping siden 1926 været afhængig af den aktivitet, der foregår lige ude foran vinduerne.

Derfor har virksomheden gennem tiderne også bidraget til udviklingen med store investeringer.

»Vores forretning kræver, at vi er med til at udvikle havnen. Vi har behov for, at den vokser og er et industrielt omdrejningspunkt her i byen. Derfor prøver vi også at skaffe forretning på havnen,« fortæller Gustav Jakobsen.

Det har Schultz Shipping, der oprindeligt var et familiefortagende, så gjort i snart 90 år. I 1986 investerede virksomheden i den første kornterminal, i dag er der ti af slagsen, og dermed er Kalundborg den største havn for korneksport i Danmark. Der er løbende blevet investeret i teknologien, så terminalerne er automatiseret med blandt andet avanceret temperaturmåling.

På gyngende grund

Seneste store investering, eller satsning om man vil, fra Schultz’ side er at kaste sig ind i en benhård konkurrence på containermarkedet, hvor modstanderen i det andet ringhjørne hedder Københavns Havn.

Sammen med Kalundborg Havn har Schultz netop været med til at etablere Kalundborg Container Terminal, der åbnede portene i begyndelsen af maj.

Det er sket i samarbejde med rederiet Unifeeder, hvilket har betydet, at havnen i hjertet af Danmark, som Kalundborg ønsker at betegne sig selv, er blevet en del af Unifeeders omfattende rutenetværk i Nordeuropa med direkte forbindelser til og fra de store containerhavne Hamborg og Bremerhaven.

Det er et helt nyt forretningsben for Schultz Shipping at stå på, eller, som Gustav Jakobsen siger med et lille grin:

»... et nyt hul at træde ned i«.

Her er nemlig ikke tale om en sikker investering. Containerforretningen i Danmark er i hård konkurrence med et stramt fokus på bundlinje. Investeringerne er da heller ikke tæt på at være hjemme, og Gustav Jakobsen er udmærket klar over, at det er et langt, sejt træk, der skal til. Men han tror på det.

»Containerterminalen er en investering i Kalundborg. Vi er gennem gode kontakter lykkedes med at trække Unifeeder til byen, og det er første skridt. Ser man på landkortet over Danmark, er der mange containere, som ikke behøver at køre til København, og hvor det vil være mere oplagt at bruge Kalundborg. Det er her, vi skal ind,« forklarer Gustav Jakobsen.

Der er blevet investeret i en masse udstyr og nye store kraner, der skal klæde haven på til den forestående konkurrencekamp.

»Det er op ad bakke. Men vi håber på at bevise for shippingindustrien, at man skal til Kalundborg. Vi mener, at der er plads til endnu en containerhavn på Sjælland ud over København, og det skal simpelthen kunne lykkes,« lyder det fra Gustav Jakobsen.


Læs hele historien i Business Søndag