Magasiner i etiketformat er kommet til Danmark

Sportsmagasiner på ølflasker, modemagasiner på kildevandsflasker eller Anders And på sunde fødevarer til børn? Minimagasiner er kommet til Danmark, og mediebureauerne forventer en positiv modtagelse. Irma, TV3, forlaget Benjamin og frugtjuicen FIREFLY er nogle af dem, som allerede er i fuld gang.

Tilbage i 2005 fik den dengang 26-årige studerende i Australien Joanna Wojtalik til opgave at skabe en ny idé til afsætning af kildevand på flaske. Året efter udviklede hun etiketmagasinet iLove – et livsstilsmagasin til unge kvinder. Og derfra gik det stærkt.

I dag udkommer iLove i 250.000 eksemplarer hver måned i Australien, og Joanna Wojtalik har startet den internationale virksomhed OPP International, der i dag har aftaler med nogle af verdens største koncerner som Coca-Cola. Disse har allerede undersøgt det unikke patent ,som det er lykkedes OPP at tegne og har med positive følger derefter valgt at indgå partnerskab.

OPP – On Product Publishing – kombinerer et aftageligt magasin eller andet promotion-materiale med forbrugsgoder, og idéen er i dag patenteret i 162 lande.

Norden er en af de regioner, hvor udviklingen går stærkest. Og derfor har den danske direktør Daniel Lafrenz – der har en baggrund som Brand Manager hos Lóreal og erfaring fra mediabranchen, hvor han bl.a. har specialiseret sig i internationale magasiner – opbygget OPP Nordic, der samarbejder tæt med OPP International, en afdeling af den australske koncern Modern Media Concepts.

"Idéen med On Pack materiale på produkter er ikke ny. Men et eksisterende magasin i aftageligt miniformat, som en integreret del af labelen på et forbrugsgode, er nyt," siger Daniel Lafrenz, der er ansvarlig for udviklingen i Norden, Benelux og Østeuropa.

Ny kanal til forbrugerne

Daniel Lafrenz har været i kontakt med stort set samtlige forlag i Norden, og for dem er det en helt ny distributionskanal, hvor særligt potentialet i oplaget har stor interesse, samt synergieffekten gennem co-branding.

"Det kan være sportsmagasiner på ølflasker, skønhedsmagasiner på skønhedsprodukter eller børnemagasiner som Anders And på sunde føde - og drikkevarer. Kombinationerne er uendelige. Derfor ser forlagene en stor mulighed for at komme ud i et kæmpe oplag," forklarer han.

I Danmark er dagligvarekæden Irma ligeledes gået ind i et samarbejde, som ser muligheder i at kombinere Irmas mad – og inspirationsmagasin ”Irma Krydderiet” med Irmas egne varer.

Desuden har OPP Nordic indledt partnerskaber med forlagene Egmont og Benjamin, der nu har mulighed for at udgive sine magasiner i etiketformat.

Mediebureau spår stor fremtid

Mediebureauet OMD spår de nye minimagasiner en stor fremtid, og det er særligt muligheden for at forene magasiner og produkter, hvor der er et sammenfald mellem målgruppe og brand, der er oplagt.

"Magasinerne hæver oplaget, og produkterne får tilført en merværdi i form af et magasin og ikke mindst en brandingmæssig værdioverførsel fra magasinet," siger kontaktdirektør Ulrik Drejsig fra OMD Danmark, der forventer en positiv modtagelse af det nye medie.