Mærsk-boss: Priskrig vil dø ud

Spotraterne for containerfragt har været rekordlave de seneste måneder og har presset Mærsks forretning. Topchef, Nils Smedegaard Andersen, ser i krystalkuglen, at priskrigen på containermarkedet vil gå i sig selv igen.

Foto: Søren Bidstrup. Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen forudser, at den hidsige priskrige på markedet for containerfragt vil løje af.
Læs mere
Fold sammen

Mange nye skibe i søen og afmatning i efterspørgslen har betydet, at spotraterne på containerfragt er blevet banket helt i jorden. Det mærker man også hos A.P. Møller Mærsk, hvor topchef Nils Smedegaard Andersen gør status i forbindelse med selskabets halvårsregnskab. Priskrigen raser især på ruten mellem Asien og Europa.

»Raterne er meget, meget lave - også i historisk sammenhæng. Det presser selvfølgelig indtjeningen for alle. Jeg tror ikke, at man skal se det som en langvarig tendens på nogen måde. Der er sket det, at der er kommet to nye, store alliancer i drift i første halvår. Vi er endt op med mere kapacitet, end der har været historisk samtidig med, at volumenerne er faldet. Og den cocktail giver ofte anledning til priskrig eller pres på priserne,« siger Nils Smedegaard Andersen i forbindelse med en telekonference torsdag.

A. P. Møller-Mærsk

I mio. dollar1. halvår 20151. halvår 2014Ændr.
i pct.
Omsætning2107323685-11%
Driftsresultat3362277021%
Nettoresultat før ex.ord2658655306%
Egenkapital3823642474-10%
Overskudsgrad16,0 pct.11,7 pct.
Soliditet59,7 pct.59,8 pct.

Den 57-årige førstemand hos Mærsk forudser dog, at rederierne sejler mod fredstid.

»Jeg tror, at det er noget, der vil normalisere sig stille og roligt. Kapaciteten vil blive tilpasset efterspørgslen, så jeg ser det egentlig som noget forbigående,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Han tilføjer, at Mærsk ikke står lige foran at skulle tage hul påp forhandlinger om længere kontrakter på det pressede containermarked.

»Det er jo ikke nogen forhandlinger om lange kontrakter i øjeblikket, da de jo er lukket for i år. Vi har jo traditionelt set en lidt bedre kontraktdækning end markedet generelt. Det afspejler den kundegruppe, som vi har satset på,« siger Mærsk-direktøren.

TV: Derfor kunne Mærsk overraske med regnskab

 

Finans-TV: Mærsk Line ud med stærkt resultat