Luftfarten vil have staten til at overtage security-tjek

Brancheforeningens formand erkender dog, at politikerne næppe vælter over hinanden for at overtage udgift på cirka en halv milliard om året.

Foto: Bax Lindhardt. Security i Københavns Lufthavn.
Læs mere
Fold sammen

Der er brug for en national strategi for luftfarten i Danmark, mener både DI og Brancheforeningen Dansk Luftfart. Med de rigtige initiativer kan det nemlig resulterer i milliardgevinst for samfundsøkonomien og 16.000 nye arbejdspladser i 2020.

»Dansk luftfart er under pres, og hvis vi skal sikre os, at vi udnytter potentialet optimalt. Det gælder om ikke bare at sikre det, vi har i dag, men at vokse mere end markedet og konkurrenterne i Nordeuropa. For at det skal ske, er der brug for en gennemarbejdet strategi med støtte fra politikerne og branchen,« siger Lars Wigelstorp Andersen, formand for brancheforeningen Dansk Luftfart og cheflobbyist i SAS.

Umiddelbart får brancheforeningens oplæg dog en køling modtagelse af transportminister Magnus Heunicke (S). På ønskesedlen står blandt andet en sektorordning, der skal give skattefordele, samt at staten overtager den tunge udgiftspost med security-tjek i lufthavnene.

»Terrorisme er ikke målrettet flyselskaberne, men samfundet. Derfor kan man diskutere, om det i virkeligheden ikke er samfundets opgave at varetage sikkerheden. Men jeg ved jo godt, at politikerne næppe vælter over hinanden for at overtage en udgiftspost på en halv milliard kroner,« siger Lars Wigelstorp Andersen.

Formålet med strategien skal være at optimere forholdene for branchens virksomheder gennem simplificering af regler, skattefordele og ved at staten overtage en række udgiftsposter på samme måde som man har set det i eksempelvis Holland.

Siden hollænderne indførte deres nationale strategi med transportknudepunkter i Rotterdam havn og Schipol lufthavn, er antallet af flypassagerer vokset dramatisk. I begyndelsen af 80erne havde Københavns Lufthavn og Schipol lige mange passagerer. Nu har hollænderne mere end dobbelt så mange.

Transportminister Magnus Heunicke byder initiativet velkomment, men vil ikke gå dybere ind i detaljerne. Ministeriet igangsatte allerede sidste år et arbejde med en strategi for luftfartssektoren, der ventes færdig i begyndelsen af 2016.

»Omkring de mere konkrete forslag i Brancheforeningens rapport synes jeg, det vil være forkert at foregribe arbejdet med luftfartstrategien ved at tage stilling til dem nu og her,« siger han og fortsætter:

»Jeg vil dog gerne gentage min udtalelse fra december sidste år om, at skattereduktioner – og den konkurrence på lønninger, som det vil resultere i – ikke er vejen frem for luftfarten.«