Heunicke: EU skal forhindre social dumping i luften

Transportminister Magnus Heunicke (S) vil have fælles EU-regler, som dæmmer op for social dumping

Foto: MATHIAS BOJESEN. Efter nogle højspændte uge ri dansk luftfart, rejser Transportminister Magnus Heunicke (S) fredag til Bruxelles med forslag som skal inddømme social dumping i branchen.
Læs mere
Fold sammen

Transportminister Magnus Heunicke (S) rejser fredag til Bruxelles med en række konkrete forslag til, hvordan EU kan dæmme op for regelshopping og social dumping i luftfarten.

Her vil han fremlægge sine forslag for EUs transportkommissær Violeta Bulc.

»Vilkårene i dele af branchen er urimelige og konkurrenceforvridende. En regulering af arbejdsvilkårene i luftfarten kan kun gennemføres på EU-niveau. Jeg lægger op til en særskilt og hurtigtvirkende forordning alene for luftfarten, en Lex Luftfart,« siger Magnus Heunicke til Check-In.

Diskussionen af flypersonalets vilkår er højaktuel i Danmark, fordi Arbejdsretten i disse uger tager stilling til, om en række LO-forbund lovligt kan lave en sympatikonflikt mod Ryanair, som beskyldes netop for social dumping med ekstremt lave lønninger og dårlige ansætelsesforhold for sine ansatte.

Magnus Heunicke vil blandt andet sætte ind for flyselskabernes mulighed for at regelshoppe og tilbyde ansatte forskellige vilkår ved at have baser i flere lande, som personalet kan flyttes imellem.

Blandt de konkrete forslag er, at flypersonalet får krav på at få oplyst, i hvilket land, de er socialt sikret. Endelig skal der laves en fast definition af det såkaldte hjemmebasebegreb, så de ansatte kun skal have tilknytning til én hjemmebase, og den forankres i EU, så det sikrer en ensartet fortolkning, administration og håndhævelse af begrebet.

Magnus Heunicke foreslår også en stramning af tilsynet med flypersonalets arbejdsvilkår, så det foregår efter ensartede EU-regler, uanset hvilket EU-land et fly er indregistreret i. Det skal gøre op med, at nogle lande kun kontrollerer fly fra deres nationale register, når disse befinder sig i hjemlandet. Mange selskaber har fly, der aldrig gæster det land, de er registreret i.

»Disse metoder er ikke kun en trussel mod velfærden og den nordiske model for, hvordan lønmodtagere og arbejdsgivere finder sammen om arbejdsvilkårene, metoderne udgør også en ulige konkurrence for de selskaber, der faktisk behandler deres ansatte ordentligt,« siger Magnus Heunicke til Check-In.