Kinas svar på Apple har salgsproblemer

Xiaomi nåede ikke selv sit reducerede mål om at sælge 80 millioner telefoner i 2015.

Lei Jun, topchef for den kinesiske mobilgigant Xiaomi, sælger stadig millioner af telefoner men ikke i den grad, som han selv havde ønsket det. Arkivfoto: Wu Hong, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: WU HONG

Smartphoneproducenten Xiaomi, der omtales som Kinas svar på Apple, er også rendt ind i problemer med salget.

I 2015 solgte Xiaomi over 70 millioner telefoner, men det er langt under de først 100 millioner, siden 80 millioner, som Xiaomi selv havde sat sig som mål. En forklaring på det lavere salg kom ikke fra Xiaomi, der selv offentliggjorde årssalget fredag dog med vægt på det positive: »Xiaomis mobilleverancer i 2015: Over 70 millioner!«

Det er da også en fremgang fra de 61 millioner smartphonetelefoner, som blev solgt i 2014.

Xiaomi, der nu er verdens femtestørste mobilproducent mod den tredjestørste for et år siden, rammes på det store hjemmemarked i Kina af, at store konkurrenter som Huawei og Lenovo har fået godt fat. Lenovo, der er verdens største PC-producent, har købt den amerikanske mobilproducent Motorola og overvejer nu at fjerne Motorola-navnet og sælge under Lenovo-mærket. Men Xiaomi har også haft problemer med at komme ud på de ligeledes folkerige markeder i Brasilien og Indien.

Kinas mobilmarked ligger fladt

Xiaomi er fem år gammelt og anslår selv sin markedsværdi til 45 milliarder dollars. Hele 90 procent af omsætningen kommer fra mobilsalget, som derfor rammes hårdt af det dårligere salg, der har stået på, siden Xiaomi i juli 2015 for første gang måtte se, at forventningerne ikke holdt. Derfor blev forventningerne til 2015 skruet ned fra 100 til 80 millioner styk.

Mobilsalget i Kina, som tidligere har været boomende, er nu enten fladt eller for nedadgående, afhængigt af, hvem man spørger.

Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, øgede i 2015 sit mobilsalg med 44 procent til 108 millioner styk. Huawei eksporterer omkring 40 procent af alle sine telefoner.

Verdens største mobilproducenter er ifølge det internationale analysehus IDC sydkoreanske Samsung, amerikanske Apple, kinesiske Huawei, kinesiske Lenovo og så Xiaomi på femtepladsen.