Kinas største smartphone-producent fordobler omsætningen

Den kinesiske teknologivirksomhed Xiaomi brager fremad, og fra 2013 til 2014 er virksomhedens årsomsætning steget med hele 135 procent.

Lei Jun, der er stifter og administrerende direktør i den kinesiske teknologigigant Xiaomi, hyldes som en teknologiguru i hjemlandet. Her er han i juli til lanceringen af en ny »Mi«-smartphone. Fold sammen
Læs mere
Foto: JASON LEE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Herhjemme lyder virksomhedsnavnet »Xiaomi« måske stadig ukendt for mange, men det er bestemt ikke tilfældet i hjemlandet, Kina.

Her er står teknologivirksomheden nemlig bag hovedparten af alle solgte smartphones med sin »Mi«-telefon, der koster omkring en tredjedel af prisen på en iPhone.

Og »Mi«-telefonen og Xiaomis andre teknologiprodukter sælger så godt, at den fire år gamle virksomhed i 2014 nåede et salg før skat på 74,4 milliarder kroner, hvilket er 135 procent mere end i 2013.

Det skriver Xiaomis administrerende direktør og stifter, Lei Jun, ifølge Reuters på sin Sina Weibo, der er en kinesisk mikroblogging side a la Twitter.

Den privatejede teknologigigant sælger langt størstedelen af sine smartphones, TV, tablets og andet elektronisk udstyr i Kina, og i 2014 solgte Xiaomi 61 millioner smartphones - 227 procent flere end i 2013.

Fordi det kinesiske marked er så stort, indtager Xiaomi en plads som verdens tredje største smartphone-producent kun overgået af sydkoreanske Samsung og amerikanske Apple.

I sidste uge indhentede Xiaomi 1,1 milliarder dollar i venturekapital og fik dermed en markedsværdi på 45 milliarder dollar eller cirka 279 milliarder kroner. Det gav virksomheden titlen som verdens mest værdifulde tech-debutant, fordi den toppede taxi-appen Ubers markedsværdi på 40 milliarder dollars.

Lei Jun, der selv har 77,8 procent af ejerskabet i virksomheden fortæller, at Xiaomi planlægger at gå globalt og udvide med 10 nye lande i 2015, ligesom virksomheden forventer et fald i væksten på det kinesiske marked, og at fokus derfor er sat på nye, innovative løsninger.