Kinas største smartphone-producent fordobler omsætningen

Den kinesiske teknologivirksomhed Xiaomi brager fremad, og fra 2013 til 2014 er virksomhedens årsomsætning steget med hele 135 procent.

Lei Jun, der er stifter og administrerende direktør i den kinesiske teknologigigant Xiaomi, hyldes som en teknologiguru i hjemlandet. Her er han i juli til lanceringen af en ny »Mi«-smartphone. Fold sammen
Læs mere
Foto: JASON LEE

Herhjemme lyder virksomhedsnavnet »Xiaomi« måske stadig ukendt for mange, men det er bestemt ikke tilfældet i hjemlandet, Kina.

Her er står teknologivirksomheden nemlig bag hovedparten af alle solgte smartphones med sin »Mi«-telefon, der koster omkring en tredjedel af prisen på en iPhone.

Og »Mi«-telefonen og Xiaomis andre teknologiprodukter sælger så godt, at den fire år gamle virksomhed i 2014 nåede et salg før skat på 74,4 milliarder kroner, hvilket er 135 procent mere end i 2013.

Det skriver Xiaomis administrerende direktør og stifter, Lei Jun, ifølge Reuters på sin Sina Weibo, der er en kinesisk mikroblogging side a la Twitter.

Den privatejede teknologigigant sælger langt størstedelen af sine smartphones, TV, tablets og andet elektronisk udstyr i Kina, og i 2014 solgte Xiaomi 61 millioner smartphones - 227 procent flere end i 2013.

Fordi det kinesiske marked er så stort, indtager Xiaomi en plads som verdens tredje største smartphone-producent kun overgået af sydkoreanske Samsung og amerikanske Apple.

I sidste uge indhentede Xiaomi 1,1 milliarder dollar i venturekapital og fik dermed en markedsværdi på 45 milliarder dollar eller cirka 279 milliarder kroner. Det gav virksomheden titlen som verdens mest værdifulde tech-debutant, fordi den toppede taxi-appen Ubers markedsværdi på 40 milliarder dollars.

Lei Jun, der selv har 77,8 procent af ejerskabet i virksomheden fortæller, at Xiaomi planlægger at gå globalt og udvide med 10 nye lande i 2015, ligesom virksomheden forventer et fald i væksten på det kinesiske marked, og at fokus derfor er sat på nye, innovative løsninger.