ISS: Med helt fremme på alle vores asiatiske markeder

Der er voldsom konkurrence på det asiatiske marked, men ISS står rigtig godt i konkurrencen.

Foto: Morten Germund. rengøringsgigaten ISS står stækt i lande som Thailand, Singapore, Indonesien og Hongkong, og derfor vægter de lande relativt meget.
Læs mere
Fold sammen

Det siger selskabets chef for Asien-Stillehavsområdet, Thomas Hinnerskov, i et interview med Ritzau Finans.

- Der er en skov af mindre lokale selskaber, og de store aktører Sodexo og Compass er der også, konstaterer han, men vurderer, at ISS har en stærk position, da selskabet har været tidligere ude i regionen end de andre aktører.

- Det er 20 år siden, vi gik ind i Thailand, Singapore, Indonesien og Hongkong, og derfor vægter de lande relativt meget. I Kina har vi "kun" været i ti år, oplyser han.

Men selv om ISS står stærkt derude, er det ikke det samme som at sige, at der ikke er hård konkurrence, fremhæver han.

I alle hovedlandene i regionen er ISS et af de ledende selskaber med en placering i top tre.

At ISS' position er så stærk i Asien, forklarer selskabets Asien-Stillehavs-chef med, at opkøbene i perioden 2005-2009 har dannet et stærkt fundament.

Thomas Hinnerskov fremhæver, at der desuden - renset for frasalget af blandt andet den højmarginale skadedyrsforretning - har været marginfremgang.

- Vi har været enormt fokuserede på, at vi vil være bedst på vores nøgleservices, og dertil kommer, at vi også har været meget fokuserede på, hvilke kunder vi vil have, siger han.

Kunderne i regionen er koncentreret uden for det offentlige segment, hvis man ser bort fra Hongkong og Singapore.

- Generelt er det svært at gøre forretning med de offentlige systemer i mange af landene i regionen på grund af de værdisæt, vi har for at drive forrentning, siger direktøren.

ISS' fokus er på store internationale kunder, Global Coporate Clients (GCC), men selskabet vil også gerne have landespecifikke kunder i regionen.