ISS: Opkøb på agendaen, men organisk vækst fortsat målet

Opkøb for ISS er stadig en mulighed, selvom den grundlæggende strategi er at skabe organisk vækst i forretningen.

Foto: Thomas Lekfeldt. Opkøb for ISS er stadig en mulighed, selvom den grundlæggende strategi er at skabe organisk vækst i forretningen. Det siger koncernchef i ISS Jeff Gravenhorst.
Læs mere
Fold sammen

Det siger koncernchef i ISS Jeff Gravenhorst i et interview med Ritzau Finans.

- For at opkøb kan komme på tale, skal det være det rigtige mål og på det rigtige tidspunkt, siger han og tilføjer:

- Der er ingen tvivl om, at det værste ville være, hvis vi købte for at tilfredsstille andre.

ISS har brugt flere år på at rydde op i tidligere tiders opkøb for derved at fokusere forretningen. ISS har frasolgt omsætning for 12-13 mia. kr. de seneste seks år gennem mere end 60 frasalg.

Opkøbene står dog ikke ligefrem i kø. Tidligere i år overtog ISS den europæiske del af teknikvirksomheden GS Hall - det første større opkøb siden 2010, og siden er der ikke sket noget på den front.

- Jeg har foretaget et valg. Og forklarer åbent, hvad jeg gør eller ikke gør, siger Jeff Gravenhorst om opkøb og understreger, at han heller ikke lover nogle opkøb i næste kvartal:

- Vi køber, når vi er klar.

Desuden skal opkøb passe med ISS' finansielle kriterier - blandt andet skal afkastet på investeringen (ROCE - Return On Capital Employed) være større end udgifterne ved at køb (WACC - Weighted Average Cost og Capital).

At opkøb ikke materialiserer sig, skyldes kun til en vis grad, at priserne på virksomheder er steget i pris. Det skyldes ifølge koncernchefen mere, at ISS er blevet mere kræsen.


- Jeg er meget fokuseret på, at de opkøb, vi laver, støtter vores organiske vækstmuligheder, siger han, som det var tilfældet med opkøbet af GS Hall.

ISS har tidligere understreget, at koncernen fokuserer på opkøb indenfor catering og teknisk service. Specielt i USA vil ISS gerne have mere catering. Men det sker ikke umiddelbart gennem opkøb.

- I USA er vi selv gået i gang med at udbygge vores catering-forretning. Vi leder stadig efter opkøb, men arbejder indtil da aktivt med området selv, siger Jeff Gravenhorst.

- Catering er "key" (et nøgleområde, red.), og netop fordi det er "key", er vi begyndt at gøre det.

23 pct. af ISS' samlede omsætning er indenfor catering, men det er primært i Europa og nogle enkelte steder i Asien. I Nordamerika er omsætningen inden for catering "kun" 1 mio. kr., og der er 18 ansatte, fremgik det på kapitalmarkedsdagen tidligere i år i London. I Vesteuropa er omsætningen indenfor catering 5,3 mia. kr. og der er 27.000 ansatte til at "hive" den hjem.