IBM og Apple i fælles front: Kritiserer konkurrenternes »uansvarlige« brug af persondata

Topchef kritiserer »den uansvarlige håndtering af persondata« og opfordrer til politiske indgreb.

Apples topchef, Tim Cook (til venstre), får opbakning fra IBMs topchef, Gini Rometty (til højre), i kritikken af Googles og Facebooks massive dataindsamling. De to ses her under et møde i Beijing i Kina i 2017. Arkivfoto: Etienne Oliveau, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: POOL

IBM går nu i fælles front med Apple mod Googles og Facebooks heftige dataindsamling om brugerne og opfordrer til politiske indgreb.

IBMs topchef, Ginni Rometty, omtalte på et møde med topfolk i EU i Bruxelles mandag »den uansvarlige håndtering af persondata hos nogle få dominerende, forbrugerrettede platformsselskaber« som årsagen til en »tillidskrise« mellem brugerne og teknologiselskaberne, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Den 61-årige Ginni Rometty, som har været topchef for IBM siden januar 2012, bakker dermed – uden at nævne navnene på de krisierede selskaber – op om Apple-topchef Tim Cooks udtalelser for nylig.

Apple-topchef roser EUs skrappe databeskyttelse

Tim Cook slog i et TV-interview for to uger siden fast, at der oven på den seneste stribe af skandalesager skal indføres ny regulering af teknologigiganterne og sociale netværk for at beskytte folks personlige data. Han sammenlignede sine konkurrenters ageren med »overvågning« og roste EUs nye, skrappe databeskyttelsesregler – Persondataforordningen, på engelsk forkortet GDPR – er trådte i kraft i maj 2018.

De nye regler betyder, at forbrugerne skal give oplyst samtykke – altså vide, hvad de siger ja til –, før der må samles data ind om dem. Folk skal vide, hvilke data der samles ind, hvordan de gemmes, hvad de bruges til, og hvem de deles med. Man har ret til at få indsigt i, hvilke data der er gemt om én, og man kan få dem slettet eller àjourført. Virksomheder, der overtræder de nye databeskyttelsesregler, risikerer bøder på op til fire procent af den årlige, globale omsætning.

Facebook og Google møder stigende modstand blandt både konkurrenter, forbrugerorganisationer og politikere verden over efter adskillige afsløringer af datalækager, problemer med at overholde reglerne for privatlivets fred og spredningen af falske nyheder.

Begge selskaber er kendt for massiv dataindsamling om deres brugere – data, der anvendes til meget målrettet annoncering over for brugerne på de gratis tjenester, der tiltrækker så mange. Facebook og Google lever af annonceindtægterne, som kommer i kraft af deres størrelse og evne til detaljeret at kende brugernes interesser, brug af nettet m.m.

IBM: Fjern immuniteten

IBMs Ginni Rometty mødtes i Bruxelles mandag og tirsdag med fire EU-kommissærer, heriblandt tjekkiske Věra Jourová, der både er justitskommissær og har ansvaret for beskyttelsen af privatlivets fred. Rometty ønsker bl.a., at EU ændrer lovgivningen, så netplatforme ikke længere nyder immunitet i forhold til, hvad der publiceres på dem – noget, der blev indført i 2000 for at sparke nethandelen i gang.

IBM er i dag såvel et teknologi- som rådgivningsfirma og købte for nylig det amerikanske softwareselskab Red Hat, der står bag en af de mest brugte Linux-udgaver, for 34 milliarder dollar – det ubestridt største IBM-opkøb til dato – for at styrke sin position på erhvervsmarkedet for software.