H&M løb fra salgsforventningerne

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz øgede sin omsætning ganske betragteligt i både november og hele fjerde kvartal, viser en opgørelse over salget fra selskabet mandag morgen.

Foto: PONTUS LUNDAHL. Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz øgede sin omsætning ganske betragteligt i både november og hele fjerde kvartal
Læs mere
Fold sammen

I november steg H&M's salg således med 21 pct. i lokale valutaer, mens det sammenlignelige salg - salget i butikker, der har været åbne i mindst 12 måneder - steg med 10 pct. Det var markant bedre end ventet blandt analytikerne, der ifølge estimater indsamlet af SME Direkt havde sat næsen op efter en salgsfremgang på bare 4 pct. i november.

Set over hele fjerde kvartal, der sluttede med udgangen af november, voksede salget med 13 pct. til 42.593 mio. skr. fra 37.930 mio. skr. i samme periode et år tidligere. Det sammenlignelige salg steg med 3 pct. i fjerde kvartal, og også det var over analytikernes forventninger om en vækst her på 1,1 pct.

H&M havde 3132 butikker ved udgangen af fjerde kvartal mod 2776 butikker på samme tidspunkt sidste år.