Facebook vil bruge kunstig intelligens til at mindes de døde

Facebook vil anvende kunstig intelligens til at mindes brugernes afdøde familiemedlemmer og venner. Formålet er at forhindre, at ubehagelige notifikationer om de afdøde dukker op hos brugerne.

Facebook er tidligere kommet under kritik for, at systemet sender invitationer til events og fødselsdagshilsener til afdøde personers profiler. Ifølge Sheryl Sandberg, vicedirektør for Facebook, skal den kunstige intelligens bruges til at forhindre lignende oplevelser i fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: LAURENT GILLIERON/Ritzau Scanpix

Kunstig intelligens skal gøre det lettere for brugerne af den sociale medieplatform Facebook at mindes deres afdøde familiemedlemmer og venner. Samtidig skal den kunstige intelligens gøre systemets algoritmer bedre til at markere afdødes profiler.

Det skriver BBC News.

»Vi håber, at Facebook bliver ved med at være et sted, hvor minderne og ånden fra vores elskede kan æres og leve videre,« siger Sheryl Sandberg, vicedirektør for Facebook.

Siden 2009 har brugere på Facebook haft muligheden for at omdanne afdødes profiler til mindesider. Det sker praktisk ved, at ordet »husket« føjes til profilens navn, hvorefter venner og familie kan skrive beskeder på profilens væg. Mere end 30 millioner brugere benytter sig allerede af denne funktion, skriver BBC News. Når en profil bliver lavet til en mindeside, vil den afdødes navn ikke længere dukke op i notifikationer, som hvis den pågældende person stadig var i live, skriver BBC News.

Fremover vil opslag på mindesider blive placeret på en separat hyldeside, så den afdødes tidlinje forbliver indtakt. Samtidig vil Facebook bruge kunstig intelligens til at identificere afdøde Facebook-brugere, der endnu ikke er blevet omdannet til mindesider. Det skulle gerne forhindre, at den afdødes navn dukker op uventede steder.

Facebook er tidligere blevet kritiseret for, at systemets algoritmer ikke er gode nok til at skelne mellem levende og døde brugeres profiler. For eksempel er brugere blevet opfordret til at skrive fødselsdagshilsener til afdøde, og i 2014 kom Facebook under skarp beskydning, da det sociale medies »Year in Review«-videoer, der sammensætter brugernes opslag til korte klip, inkluderede afdøde profiler. Virksomheden undskyldte efterfølgende, skriver The Telegraph.

I en blogpost fortæller virksomheden, at den kunstige intelligens skal sørge for, at sådanne oplevelser ikke sker igen.

»Når en profil først er mindet, bruger vi kunstig intelligens til at forhindre, at profilen dukker op på steder, der kan forårsage smerte hos de pårørte, såsom at den afdøde får invitationer til begivenheder eller at sende dem fødselsdagshilsener. Vi arbejder på at bliver bedre og hurtigere til at gøre dette,« siger Sheryl Sandberg i blogposten.

Udover dette vil Facebook også revidere dets »slægtskontakter«, der er personer, udvalgt af en bruger, som kan overtage profilen efter dennes død. Nu kan slægtskontakter moderere profilens opslag delt til de seperate hyldest-sider ved at ændre i indstillinger for tagging, ved at fjerne tags og ved at redigere i, hvem der kan skrive og se opslag på profilerne, siger Sheryl Sandberg til BBC News.