Euroinvestor ser muligheder i faldende annonceindtægter

Den danske aktie- og investeringsportal Euroinvestor.com ser store muligheder i faldende annonceindtægter. Selskabet har netop nedjusteret forventningerne til årsresultatet på grund af et forringet globalt annoncemarked, men administrerende direktør i Euroinvestor Søren Alminde kan se fordele i de dalende annonceindtægter.

Vores ambition er at være Europas største. Første skridt er at blive etableret og have et rigtig godt produkt. Vores mål er, at alt er velkørende på alle de vesteuropæiske markeder," siger Jens Alminde, administrerende direktør i Euroinvestor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Derfor fortsætter internetportalen med at forfølge sit mål om at blive Europas største investeringshjemmeside.

"Der er mange mediehuse i Europa, hvor det går utrolig dårligt, så de vil være mere tilbageholdende med at lancere produkter og onlineaktiviteter, der konkurrerer med os. Miljøet bliver mere stillestående, og det kan vi vende til vores fordel," siger Søren Alminde til RB-Børsen.

Under krisen i 2001, den såkaldte dotcom-krise, valgte Euroinvestor at fortsætte mod sit mål.

"Man kan vælge at neddrosle og vente på bedre tider, men vi valgte at køre videre på samme plan. Det viste sig at være en fordel, fordi der var konkurrence, der forsvandt, og der blev iværksat færre konkurrerende aktiviteter fra for eksempel mediehusene," siger Søren Alminde.

Han forudser, at annoncemarkedet generelt vil være svækket de kommende par år. Det sætter dog ingen begrænsninger for Euroinvestors internationaliseringsproces.

"Vores ambition er at være Europas største. Første skridt er at blive etableret og have et rigtig godt produkt. Vores mål er, at alt er velkørende på alle de vesteuropæiske markeder," siger direktøren.

Partnerskab med mediehuse
Den sidste hånd er ved at blive lagt på den tekniske platform, og det seneste halve år har hjemmesiden afsøgt markedet for partnerskaber med store mediehuse. Resultatet er to partnerskaber inden for de næste par måneder og tre partnerskabslanceringer i alt inden årets udgang.

"Vi vil forsøge at skabe trafikken på hjemmesiden gennem forskellige veje, enten gennem partnerskaber eller ved egen hjælp. Så ser vi, hvor det udvikler sig bedst, og der vil vi fokuserer vores salgsindsats. Onlinedriften har lave omkostninger, så vi kan tillade os at være i et marked, hvor vi ikke tjener nogen penge," siger Søren Alminde.

Euroinvestor venter nu et resultat før skat på 6,4 mio. kr. mod tidligere ventet 11 mio. kr.

RB-Børsen