EU anklager IT- og Telestyrelsen for overregulering

EU-Kommissionen mener at IT- og Telestyrelsen i Danmark hæmmer teleselskabernes konkurrenceevne med overdreven regulering.

Viviane Reding, EU's kommissær for telekommunikation Fold sammen
Læs mere
Foto: Dominique Faget
EU bliver ofte anklaget for at være et bureaukratisk monster, der udsender endeløse baner af unødvendige direktiver og regler for erhvervslivet. Men nu er det EU-Kommissionen, der anklager de danske myndigheder for overregulering.

EU-Kommissionen har sendt et brev til IT- og Telestyrelsen, der opfordres til at at tage sit reguleringstiltag for terminering af opkald til numre hos operatører, som tilbyder overtakseringstjenester, op til fornyet overvejelse.

I modsætning til de nationale tilsynsmyndigheder i andre EU-medlemsstater regulerer IT- og Telestyrelsen prisen på disse tjenester, som den fastsætter på samme niveau som for "almindelige" termineringstjenester.

På almindelig dansk handler sagen om de gebyrer, som teleselskaber opkræver af hinanden for at stille opkald igennem til deres egne abonnenter. Disse såkaldte termineringstakster er reguleret i alle EU-lande.

Termineringen af opkald til fastnetsabonnenter kun kan foretages af operatøren for det net, som abonnenten er tilsluttet. Eftersom modtageren af opkaldet normalt ikke bekymrer sig om prisen på opkaldstermineringen, som betales af den, der ringer op, kan operatørerne opkræve høje termineringsgebyrer.

Men når det gælder leverandører af overtakseringstjenester som f.eks. telefonafstemninger ser situationen noget anderledes ud, fordi tjenesteleverandøren selv er klar over gebyret og har mulighed for at skifte operatør.

EU-Kommissionen mener derfor ikke, at det er nødvendigt at regulere termineringstaksterne til denne form for tjenester. En overdreven regulering indebærer unødvendige omkostninger for de regulerede selskaber og kan også hæmme deres konkurrenceevne, lyder meldingen fra EU.

»På dette stadium er jeg ikke overbevist om, at situationen i Danmark er så anderledes i forhold til resten af Europa, at det gør det berettiget at regulere terminering af opkald til overtakseringstjenester. Det er grunden til, at Kommissionen nu anmoder IT- og Telestyrelsen om at genoverveje sit tiltag og bringe det i overensstemmelse med den bedste praksis i Europa,« siger Viviane Reding, EU's kommissær for telekommunikation.

IT- og Telestyrelsen opfordres i brevet til at foretage en ny vurdering af, om de forpligtelser der er pålagt TDC, er forholdsmæssige og begrundede, og i mellemtiden tilbagekalde den priskontrolforpligtelse, der er pålagt TDC's termineringstjenester for opkald til tjenesteleverandører.

»Selskaber, der yder overtakseringstjenester, er klar over deres termineringsomkostninger og kan skifte til den operatør, som tilbyder de bedste priser. Derfor er det et spørgsmål, om der overhovedet er behov for at regulere disse tjenester,« lyder meldingen fra konkurrencekommissær Neelie Kroes.