Danskernes interesse for ure stiger

Tidligere var den klassiske urkøber en mand, der ville have et dyrt ur, men der er gået mode i urene, og det skaber et marked for iværksættere.

Foto: Berit Hvassum Fold sammen
Læs mere

I dag har de fleste danskere en mobiltelefon på sig det meste af dagen, og derfor kan de let finde ud af, hvad klokken er. Alligevel vælger flere og flere af os at købe et armbåndsur, og det giver nye muligheder for iværksætterne inden for urbranchen.

Det mener Trine Thorning, der er direktør for Guldsmedebranchens Leverandørfore-ning, som er en brancheorganisation under Dansk Erhverv. Hun fornemmer, at en helt ny målgruppe har fået øjnene op for armbåndsuret som smykke.

»Målgruppen for salg af armbåndsure er blevet bredere, og danskerne køber flere ure end tidligere. Et ur er ikke længere noget, man bare ser klokken på, men det er også et modefænomen,« siger Trine Thorning.

Tidligere var en typisk urkøber en mand, og de populære ure kostede i omegnen af 60.000 kroner, men i dag koster mange ure hos guldsmedeforretningerne under 1.500 kroner, og så mener Trine Thorning, at flere kan være med.

»De billigere priser på armbåndsure i dag giver os mulighed for at skifte vores ur ud oftere. Nu er der mange, der skifter ur efter det tøj, de har på,« siger hun.

Mere gang i branchen

Smykke- og ursalget har været på retur under krisen, men dette års sommersalg har været bedre end salget sidste sommer, og det er første gang siden finanskrisens begyndelse.

»Vi har kun tal både for smykker og ure sammenlagt, men det er meget tydeligt for os, at interessen for urene stiger. Vi har ur- og smykkemesse i slutningen af august, og der kommer flere urproducenter i forhold til, hvad der har været før,« siger Trine Thorning.

På grund af befolkningens bredere interesse for armbåndsure, ser Trine Thorning også gode chancer for de nye aktører på banen.

»Virksomheder som Nexo Denmark fremstiller ure, som er moderne og ligger i en prisklasse, så forbrugerne har råd til dem, selv om de er købt i en guldsmedeforretning,« siger hun.

I skarp konkurrence med smartphones

Morten Grøn er direktør for designbranchen i Danmark, Design Denmark, og han mener, det er vigtigere end nogensinde, at urvirksomhederne sætter designet i fokus.

»Enhver kan se, hvad klokken er på sin smartphone, og netop derfor er urets design blevet meget vigtigt. Det skal kunne konkurrere med en smartphone, der kan det hele,« siger han og påpeger, at der er gode eksempler på urvirksomheder med en dansk designhistorie, der er brudt igennem internationalt som for eksempel Skagen-urene.

»Dansk design er et stærkt brand, og der bør være et stort potentiale i at læne sig op ad det med en urvirksomhed,« siger Morten Grøn.