Danske virksomheder halter efter med innovationen

Små og mellemstore virksomheder i Danmark er markant dårligere til at præsentere nye produkter sammenlignet med virksomheder i andre EU-lande.

Dansk Erhverv er bekymret over situationen. Nye tal viser, at Danmark er bagud, når det gælder innovation og nytænkning i små og mellemstore virksomheder.

Bag undersøgelsen står European Innovation Scoreboard, som har opgjort tallene fra 2008. De viser, at 27,9 procent af danske virksomheder introducerede nye produkter, mens Sverige kunne præsentere et tal på 35,4 procent og Tyskland 51,3 procent.

Dansk Erhverv bekymret
Hos Dansk Erhverv vækker resultatet af undersøgelsen bekymring, og organisationen mener, at politikerne har et ansvar for udviklingen.

"Vi vurderer, at tendensen bør få lamperne til at blinke hos politikkerne. Særligt med den nuværende vækstpause er det afgørende, at virksomhederne har de bedste rammer for innovation. Et øget politisk fokus på innovation kan bringe danske virksomheder op i gear – både nu og på den længere bane," siger chefkonsulent Christian Ohm i Dansk Erhverv.

Hos Dansk Erhverv opfordre man til, at politikerne øger fokus på innovationen og omfordeler midler til virksomhederne, hvis Danmarks ry som førende vidennation skal bevares.

"Det er et klart vink med en vognstang om, at Danmark som vidennation har brug for, at Regeringens kommende virksomhedsrettede innovationsstrategi skal være ambitiøs og løfte niveauet for innovation blandt små og mellemstore virksomheder markant," siger Christian Ohm Ifølge Dansk Erhverv, kan et øget fokus på eksport til udlandet være en oplagt mulighed for danske virksomheder til at øge innovationsintensiteten.