Dansk iværksætter vil gro på Walmarts hylder

Verdens største butikskæde kan bane vejen for en ung dansk virksomhed, som vil skabe succes med blyanter og andre produkter, der kan plantes efter endt brug.

Det er en skæv idé, der kan ende på hylderne hos verdens største detailkæde Walmart. Plant en blyant, og du vil se krydderurter gro op omkring den. PR-foto Fold sammen
Læs mere

En dansk iværksættervirksomhed har chancen for at få presset sit produkt ind på hylderne hos den amerikanske detailhandelsgigant Walmart.

Sprout er navnet på en blyant, der kan plantes og blive til friske krydderurter. Kongstanken er at gøre op med »brug og smid væk«-samfundet. Nu kan en helt almindelig blyant genbruges til at skabe liv, når den ikke længere kan benyttes til at skrive med.

Og netop det produkt deltager lige nu i en stort anlagt idékonkurrence i USA, hvor vinderproduktet bliver en del af Walmarts sortiment.

Walmart omsætter årligt for over 420 milliarder dollar og havde sidste år en andel af alt dagligvaresalg i USA på 51 procent. Derfor drømmer de to danske iværksættere bag virksomheden Plantdinblyant.dk stort.

»Hvis Walmart tager vores blyant ind, skal vi nok til at ansætte nogle flere, og de studerende, der i dag står for produktionen, får rigtig travlt,« forklarer Jonathan Løw, der sammen med iværksætterkollegaen Michael Stausholm står bag Sprout og kalder det et kæmpegennembrud, hvis de vinder konkurrencen.

Walmart står bag idékonkurrencen »Get on the Shelf«, som inviterer nyetablerede producenter og iværksættere til at indsende deres produktideer og derefter muligvis slippe igennem nåleøjet til en plads på detailgigantens eftertragtede hylder. Indtil videre er Sprout kommet igennem det første nåleøje, hvor flere end 100.000 produkter blev indsendt til vurdering, og under en procent nu er tilbage i kampen om at snuppe sejren.

Amerikanske partnere

Sprout er resultatet af et samarbejde mellem fire amerikanske robotstuderende fra eliteuniversitetet Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA og de to danske iværksættere. Det er de amerikanske studerende, der udvikler robotterne, der kan fremstille blyanterne.

»Sidste efterår stødte jeg på ideen på crowdfundings-hjemmesiden Kickstarter, hvor de amerikanske studerende forsøgte at rejse penge til at udvikle flere robotter. Robotterne havde blandt andet lavet denne blyant, men det var ikke blyanten, de studerende var interesseret i. De vil udvikle robotter, så jeg henvendte mig til dem for at høre, om jeg måtte sælge deres blyant,« forklarer Jonathan Løw, der i dag er medejer af virksomheden og står for alt salg og markedsføring.

Det er de amerikanske robotstuderende, der producerer blyanterne i USA, og de kan fremstille cirka 50.000 om ugen. Lykkes det at komme ind på Walmarts hylder, skal der udvikles nye robotter.

Gavepapir der kan plantes

Plantdinblyant.dk har solgt 75.000 blyanter i Danmark i løbet af et halvt års tid og er begyndt at sælge til detailbutikker og virksomheder rundt om i Europa.

Det er endnu ikke noget, de kan tjene penge på, men de danske idémænd og iværksættere arbejder på en lang række nye ideer, som kan skabe et større sortiment og dermed gøre produkterne mere interessante for store danske og internationale detailkæder.

Om en måned lancerer virksomheden nye produkter i form af gavepapir, som kan graves ned og blive til en plante, efter at gaven er pakket op. Papiret opløses i jorden, og frø i papiret vil vokse op til blomster eller krydderier. Det samme gør sig gældende med sutter, visitkort, invitationer samt til og fra-kort.

»Det mere visionære i det her er at finde på koncepter, så man i fremtiden giver folk en anledning til ikke at smide ting ud. Det skal være nemmere at tage det moralsk rigtige valg,« forklarer Jonathan Løw.

Den 6. september annoncerer Walmart de tre finalister, som siden skal interviewes og vurderes af kædens indkøbschefer og marketingfolk.