Står yoghurten hvor den skal?

En lille iværksættervirksomhed fra Nørrebro har fundet en niche, hvor den er store danske koncerners øjne ude i butikkerne langt væk fra de danske breddegrader.

Ved at sende spottere ud i butikkerne, kan Johan Burkals virksomhed hurtigt og nemt dokumentere varernes placering. Foto: PR-foto Fold sammen
Læs mere

Sociale medier og moderne teknologi gør det i dag muligt for en lille virksomhed på indre Nørrebro at holde styr på, hvordan Arlas eller Carlsbergs produkter er placeret på butikshylderne fra Bagsværd til Bahrain.

YourGlobalEye er en lille dansk analysevirksomhed, der har fundet sig et forretningsområde, som har trukket store globalt orienterede koncerner ind i kundekartoteket.

Virksomheden beskæftiger sig med fotodokumenteret markedsanalyse og har over de seneste år opbygget et globalt spotterkorps af freelancemedarbejdere stort set i hele verden.

Bevæbnet med kameratelefoner går et korps, af hvad der typisk er studerende, rundt og fotograferer butikshylder.

Inden for det seneste år er det lykkedes for Nørrebro-virksomheden at få Arla Foods, Carlsberg, Novartis, 7-Eleven, Co-Ro, Telia Sonera og TDC som kunder.

»Vi kan meget hurtigt ved hjælp af mobildata give en præcis afrapportering af, hvordan der ser ud på hylderne i en lang række butikker. Det er meget konkrete data, som kunderne ikke selv kan trække fra lagerstyringsdata eller andre IT-systemer,« forklarer Johan Burkal, der er direktør i virksomheden.

Iværksættervirksomhedens forretningskoncept er som sådan ret simpel. Lige nu arbejder YourGlobalEye på en opgave i Kuwait og Bahrain for en af dens store kunder. Det tager ifølge Johan Burkal ca. to til tre dage at samle et hold af unge mennesker i de to lande gennem blandt andet Facebook og andre sociale medier. De får en projektbeskrivelse og bliver sendt ud i butikkerne for at dokumentere, hvordan kundens produkter bliver behandlet.

»Det er jo et resultat af globaliseringen, at vi kan sidde her på Nørrebro i beskedne omgivelser og samle data ind på få dage fra hele verden. Den teknologiske udvikling betyder, at vi kan gøre det ret billigt, da rigtigt mange mennesker over hele verden har mobiltelefoner med kamera,» siger Johan Burkal.

Hurtigt og billigt

Et af de selskaber, som virksomheden hjælper med fotodokumentation, er Arla Foods. Det er både i ud- og indland, at mejerigiganten benytter sig af iværksætternes kompetencer.

»Der er situationer, hvor vi har brug for hurtigt at komme bredt ud for at se et eller andet specifikt. Det er typisk, om produktet bliver eksponeret, som vi gerne vil. For ét er, at vi har leveret produkterne ude i butikkerne, men noget andet er, om de står, som vi forventer, og om de bliver præsenteret på den måde, som vi ønsker,« forklarer Camilla Blicher Simonsen, der er Customer Marketing- direktør i Arla Foods.

Hun er ansvarlig for det danske marked og har brugt YourGlobalEye til at tjekke op på danske detailbutikker. Det er typisk, når der sker ændringer. Det kan være, når Arla lancerer nye kampagner, nye produkter eller ny emballage.

Brug for volumen

Opgaven er tidligere blevet varetaget af koncernens salgskonsulenter, men det er dyre mandetimer at sende en konsulent ud i en butik for at tjekke, om yoghurten står i køledisken som aftalt.

»Vores salgskonsulenter har tidligere i et vist omfang varetaget den opgave, men i forhold til den værdi konsulenter ellers skaber, giver det ikke mening at sende dem rundt til en masse butikker for at tjekke noget, som andre kan gøre både billigere og hurtigere,« forklarer hun.

Johan Burkals planer for fremtiden er at vokse på kunder og spotterkorps. Der er ifølge ham behov for en vis volumen, hvis Nørrebro-virksomheden skal klare sig i en voksende global konkurrence. Samtidig arbejder han på at indgå partnerskaber med nogle af kunderne i udlandet, så de sammen kan udvikle konceptet yderligere.