Dansk fremstød i Barcelona

Selv om antallet af besøgende er færre, er det de rigtige, der vil møde syv danske mobil- og IT-virksomheder, som bemander den fælles danske stand på verdens største mobilmesse.

Den danske stand på Mobile World Congress Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Holm, Vopium.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BARCELONA: Danmark er helt bogstaveligt rykket frem i fokus på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona i disse dage.

Danmarksstanden, som nu har fem års jubilæum, blev nemlig for fem-seks uger siden pludselig flyttet ned fra det mere anonyme område på 1. sal i en af de enorme messehaller, til den langt mere besøgte stueetage - antageligt fordi andre udstillere havde meldt fra i sidste øjeblik.

Det er de rigtige, der kommer



Og selv om antallet af stande er noget mindre i år, og antallet af besøgende ligeså, er de syv danske virksomheder, som bemander den danske stand godt tilfredse med både ny placering og kvaliteten af de besøgende.

»Der er måske færre mennesker - men det er de rigtige, der kommer,« siger seniorkonsulent Asger L. Petersen fra den 65 mand store virksomhed Telebilling, der har hovedsæde i Sønderborg.

Telebilling har ni mand på messen for at vise flaget og skaffe nye kunder ud over de eksisterende i Europa og - via distributører - i Nordafrika.

»Jo, det giver nok at være her. Vi skal bare høre om to-tre emner i markedet, og det går fint trods krisetider. Faktisk sukker vi lidt og kunne godt tænke os bare 14 dages krise,« siger han med et smil.

Den er halvvejs hjemme



De syv virksomheder er AM3D, Telebilling, Radiocomp, Blip Systems, Teologic, BluePosition/Dantelo og Vopium.

Også administrerende direktør Kent Jakobsen fra Dantelo, er tilfreds.

»Der er færre besøgende i år, men folk kommer, fordi de har en mening med at kontakte os. Vor målsætning er at få 30-40 emner med hjem, og vi er nu cirka halvvejs,« siger han og viser visitkort fra Sydafrika, Sri Lanka, Saudiarabien, Japan, Sverige og Litauen.

For ham er messen lige så meget et spørgsmål om at blive klogere på, hvad der sker andre steder, så man kan indrette sig. Og så er han glad for den fælles, danske stand med den tydelige skiltning »DENMARK«.

»Det er noget billigere for os at deltage på den fælles stand. Hvis ikke vi kunne det, ville det have været væsentligt dyrere - og så skulle vi have haft små 100 emner med hjem, før det kunne betale sig,« siger han, der har været på messen siden 1994.

Ikke muligt uden fælles stand



Også hos Vopium er det fælles initiativ vigtigt.

»Det er et godt spørgsmål, om vi ville have været her, hvis ikke der var en fælles stand. Det tror jeg faktisk ikke, at vi ville,« siger Jonas Holm, direktør for strategi og forretningsudvikling hos Vopium, der sikrer billig telefoni via Internet og nu har 150.000 registrerede brugere i 45 lande.

Hans succeskriterium er at få omtale, finde nye leverandører og møde kontakter.

»Det er superspændende, måske især fordi vi har mere at vise i forhold til sidste år, som var det første, hvor vi var her,« siger han.

De kommer igen



Den danske stand er arrangeret og koordineret af brancheorganisationen IT-Branchen, hvis over 500 medlemmer blandt danske IT-virksomheder står for 90 procent - eller 20 milliarder kroner - af den årlige IT-omsætning i Danmark, i samarbejde med Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet.

»Alle syv virksomheder er gengangere på den danske stand. Nogle af dem har været her tre-fire gange. Det er for mig beviset på, at de får noget ud af det,« siger vicedirektør i IT-Branchen, Jane Eis Larsen.