Chipgigant køber sig ind i korttjenesten Here

Intel vil arbejde tættere sammen med Daimler, BMW og Volkswagen om at få selvkørende biler på gaderne.

Der kryber mere og mere teknologi ind i de nye biler - her Chrysler Portal, som er en ny elektrisk bil. Digitale landkort er en nøglebrik i fremtidens bil, og Intel investerer i den gamle Nokia Maps-tjeneste, som nu hedder Here, med henblik på at kunne levere opdateringer af kortene i realtid. Foto: Alex Wong, Getty Images/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ALEX WONG

LAS VEGAS, USA: Den amerikanske chipgigant Intel vil også lege med på det nye og fremtidigt store marked for selvkørende biler og køber sig derfor ind i Nokias tidligere korttjeneste Here.

Intel har købt 15 procent af Here, som producerer digitale landkort, og som Nokia i 2015 solgte til de tyske bilgiganter Daimler, BMW og Volkswagen. De vil nu arbejde sammen om at udvikle opdateringer i realtid til landkortene, som vises i HD-opløsning på mindre skærme i de høj- og fuldautomatiske biler.

Hvor meget Intel har betalt, holder parterne hemmeligt.

Tættere samarbejde mellem bilfabrikanter og teknologigiganter

Hvor bilproducenterne indtil for nylig gjorde, hvad de kunne, for at fastholde kontrollen med deres biler ved at diktere betingelser til dem, der gerne ville koble sig på bilproducenternes teknologi, indgår de nu snarere aftaler med teknologivirksomheder om at bruge kendte og åbne standarder, således at mest muligt udstyr kan bringes til at kommunikere sammen. Her er især digitale kort og kunstig intelligens, som lærer folks vaner at kende, blevet de stærke kort.

Bilproducenterne er i et kapløb om selvkørende biler med nogle af de helt store teknologiselskaber. Både Google, Apple og Tesla arbejder på selvkørende biler, og Google og Apple vil desuden mægtigt gerne have deres egen software lagt ind i flest mulige øvrige bilmærker.

Stort set alle bilproducenter tilbyder 2017-modeller med forskellige former for hjælpemuligheder til chaufføren. Det kan være automatisk bremsning for at undgå kollisioner eller automatisk styring, så man holder sig i vejbanen og ikke kommer ud over striberne. Navigationssystemerne bliver stadig mere avancerede, og mange biler får også trådløst net indbygget.

Også andre har købt sig ind i Here

De selvkørende biler afprøves i stor stil, men det vil endnu gå en rum tid, før de vil kunne købes i en forretning. Der sker stadig for mange uheld med dem, og lovgivningen - også på forsikringsområdet - er langtfra på plads verden over.

10 procent af ejerskabet af Here blev i december solgt til to kinesiske selskaber og til en af Singapores rige statsfonde. Here er det gamle Nokia Maps, som Nokia nåede at omdøbe til Here, inden BMW, Daimler og Volkswagen købte det for 2,8 milliarder dollars.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

 

Læs mere